Ummikon VDR kokeiluja

VDR ja DVB aiheista keskustelua
tikola
Säätäjä

Re: Ummikon VDR kokeiluja

Post by tikola »

tikola wrote:
30.06.2020 22:55
Ensimerkiksi nyt heinäkuun alussa eivät ainakaan vielä ensimmäisen aamun aikana automaattisesti ilmaantuneet, mutta katsellaanpa tilannetta uusiksi illalla
Itse asiassa nyt päivällä tulivat, mutta vaati OSCAM restartin. Ilmeisesti lataavat ne vasta työpäivän aamuna tai jotain muuta vastaavaa, kun aamuseitsemältä eivät vielä tulleet. Eli nyt se pitäisi muillekin ilmaantua, kun kerran minullekkin ilmaantui. Ainakin OSCAMin restartilla

Fenix
Vanhempi harrastaja

Post by Fenix »

Sen verran disecq konffaamiset edistynyt,että yhdestä sateliitista saanut kanavat näkymään.

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

Liittyykös tähän nyt se SCR? Itsellä mikropäältä tulee yksi kaapeli, joka hajotetaan kahdeksi juuri ennen viritintä. Eli monellako piuhalla menet lautaselle - niin monella kuin sinulla on mikropäitä, eli viidellä?

Jos nyt oikein ymmärrän niin DISEQ hanskaa sen, että viritin osaa ottaa yhteyttä aina oikeaan mikropäähän ja sitäkautta satelliittiin, kun taas SCR tekee sen, että se voi tehdä sen yhtä aikaa useammalle mikropäälle yhdellä ja samalla kaapelilla. Itsellä siis käytössä yhden mikropään, yhden satelliitin ja yhden kaapelin tilanne, joka tuodaan tuplavirittimelle kaksihaaraisen diseq kytkimen läpi.

Sinulla lienee useamman mikropään ja samalla puhan tilanne, joka tuodaan yhdelle virittimelle, eli SCR:lle ei liene sinulla tarvetta. Eli pystyt virittämään yhdellä virittimellä vain yhtä muxia ja sen kanavia kerrallaan (onkohan muxi kelvollinen termi DVB-S vastaanotossa?). Jos tämä rajoittaa sinua liikaa, niin viritinkortteja löytyy sitten ainakin kahdeksaan virittimeen saakka ja mikään ei estäne laittamasta näitä useampia kerralla koneeseen :-)

https://www.tbsdtv.com/products/tbs6909 ... -card.html

VDR:llä oli joskus 4 tai 8 virittimen raja. Minulla on tunne, että se poistui jossain vaiheessa, mutta neljä yhtäiaikaista viritintä nyt ihan varmasti on toiminut iät ja ajat ja itselläkin on tainnut olla yli koko kymmenvuotisen VDR uran aikana koko ajan vähintään 2-4 viritintä yhtäaikaisessa ajossa. Joskin niistä koko ajan kaksi antennissa ja 1-2 satelliitissa.

Fenix
Vanhempi harrastaja

Post by Fenix »

Yksi viritin,yksi piuha,välissä disecq 8/1 ,josta piuhat viidelle sateliitille.

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

Eli ei SCR tarvetta - se tulee vasta sitten kun viritin vaihtuu useampireikäiseksi....ja siinäkin vain siinä tapauksessa että yrität useammalla virittimellä ottaa kanavia yhtä aikaa yhdestä ja samasta satelliitista. Eli DISEQ riittää siinäkin tilanteessa siihen, että eri virittimet osaavat ottaa yhteyttä eri mikropäihin/satelliitteihin, mutta jos yrität yhdestä mikropäästä lukea enemmän tavaraa useammalla virittimellä, niin silloin tarvitaan SCR.

Eli toistaiseksi riittää kun saat DISEQin kautta kaikki haluamasi kanavat näkymään.

Kaikki on mahdollista - nyt on vain kyse siitä kauanko oma innostus riittää - minulla se on kestänyt jostain vuodesta 2007-2008 saakka :-)

Itsellä seuraava innostuksen aihe on tämä:
https://www.vdr-portal.de/forum/index.p ... streaming/

Eli tavoitteena saada vdr näkymään selaimella missä vaan. Tuo ilmeisesti jo toimii, mutta vaatisi pluginien itse kääntämistä ja muuta vastaavaa, eli ihan lähellä ei olla vielä sitä, että minä saisin sen käyttööni suoraan ohjelmakirjastoista, mutta eiköhän se vuodessa parissa, jonnekin ilmaannu.

Fenix
Vanhempi harrastaja

Post by Fenix »

Tilanne edelleen sama ,yksi sateliiitti löytyy,mutta kun yrittää hakia muita ,ilmoittaa ettei löydä viritintä
No googlea ja yritystä ja erehdystä.Konffien muuttamista.

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

Fenix wrote:
06.07.2020 1:08
Tilanne edelleen sama ,yksi sateliiitti löytyy,mutta kun yrittää hakia muita ,ilmoittaa ettei löydä viritintä
No googlea ja yritystä ja erehdystä.Konffien muuttamista.
Diseq.conf arvot ovat kyllä aikalailla hihasta ravistettuja, siten että minulla ei ole mitään käryä mihin ne omani perustuvat - vaikkakin toimivat toki. Ovatko ne satelliittikohtaisia vai siihen kytkimeen liittyviä - en osaa sanoa? Itsekkin kokeilin aika monta vaihtoehtoa ennen kuin osuivat kohdilleen ja sinullahan homma on kertaluokkaa mutkikkaampi.

Fenix
Vanhempi harrastaja

Post by Fenix »

Kokeilin laittaa disecq 4/1 kytkimen,mutta aina sama homma ,löytyy vain eka porttiin kytketty mikropää.Ilmoittaa vain että ei löydy viritintä muitten sateliittien kohdalla.
Laitan homman tauolle,ei riitä taito ja alkaa jo kyllästyttää.
Konekin on kova ääninen ja pitäis hommata parempi kone.

Fenix
Vanhempi harrastaja

Post by Fenix »

Ei sitä vielä kumminkaan luovuteta.Ensin homma pelittään ja sen jälkeen katotaan tietokone.
Muutama kysymys kanavien hakuun:Pitääkö tänne var/lib/vdr/ lchannels .conf laittaa kanavientietoja ennen kanavien skannaamista.

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

Fenix wrote:
11.07.2020 18:13
Muutama kysymys kanavien hakuun:Pitääkö tänne var/lib/vdr/ lchannels .conf laittaa kanavientietoja ennen kanavien skannaamista.
Ei

Tuo on se paikka, josta VDR lukee kanavatietonsa. Skannaussoofta luo sen formaatin tiedostoja, eli skannaat kanavat, josta syntyy tiedosto, jonka kopioit tuohon paikkaan ja siitä VDR tietää miten virittää. Kun VDR:lle sallitaan kanavien päivittäminen se sitten ajon aikana, jotenkin päivittää tuota tiedostoa. Mutta jos tiedostoa ei ole VDR:ää käynnistettäessä niin mitään ei kyllä VDR:ssä näy.

aaakoo
Vanhempi harrastaja

Post by aaakoo »

DiSEqC asioihin voisi olla apua tästä: https://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.php/DiSEqC_Setup

Ohjelman käyttö suunnilleen näin:

Code: Select all

#Paketin purkaminen
gunzip diseqcsetup_v0.15.gz 

#Suoritusoikeus
sudo chmod 755 diseqcsetup_v0.15

#Dialog paketin asennus
sudo apt install dialog

#Sammutetaan VDR
sudo service vdr stop

#Ohjelman käynnistys
sudo ./diseqcsetup_v0.15
Konffien muutosten ja tallennuksen jälkeen käynnistetään VDR

sudo service vdr start

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

Tuossa voi olla itua - kaikki diseqiin liittyvä on minulle ainakin kovin tähdistä tullutta eikä oikein pysty ymmärtämään mistä ne diseq.conf arvot annetaan. Jotenkinhan se liittyy käytettyyn satelliitti/kytkinkombinaatioon ja niden käyttämiin taajuuksiin. Jos joku softanpätkä siinä auttaa niin hyvä.

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

setup.conf - siellä näkyy olevan asetus diseq=0/1

Oletuksena se on nolla ja minulla näkyy olevan yksi. Olisikohan tuo nyt sellainen älä käytä/käytä diseq asetusta? Ainakin wikin mukaan se saattaisi hyvinkin olla. Muutappa se itselläsi ykköseksi ja katso auttaako asiaa? Oire viittaa hieman tällaiseen vikaan, eli homma eii käynnisty teitpä mitä tahansa ja se voisi hyvin olla tuollainen on/off kytkinasetus.

https://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.p ... Manual#LNB

Fenix
Vanhempi harrastaja

Post by Fenix »

tikola wrote:
16.07.2020 13:57
setup.conf - siellä näkyy olevan asetus diseq=0/1

Oletuksena se on nolla ja minulla näkyy olevan yksi. Olisikohan tuo nyt sellainen älä käytä/käytä diseq asetusta? Ainakin wikin mukaan se saattaisi hyvinkin olla. Muutappa se itselläsi ykköseksi ja katso auttaako asiaa? Oire viittaa hieman tällaiseen vikaan, eli homma eii käynnisty teitpä mitä tahansa ja se voisi hyvin olla tuollainen on/off kytkinasetus.

https://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.p ... Manual#LNB
Joo mulla on tuo asetus ollut 1 setup.confissa.
Täytyy taas värkätä kun pääsee reissusta kotia.

tikola
Säätäjä

Post by tikola »

No sitten se on jo kunnossa, koska minulla on ykkönen myös ja minulla toimii. Tai itse asiassa kun järkeilen niin enhän ole ollenkaan varma toimiiko se minulla vaan onko se vain SCR joka minulla toimii. Testasin itsellänii ympäristössä jossa minulla on kaksi antenni ja kaksi satelliittiviritintä ja pääsin tulokseen, että satelliitista voin katsoa kahta kanavaa samaan aikaan. Antennipuolella pystyn katsomaan kahta muxia, eli yksi viritin virittää yhden kanavanipun ja voin katsoa niin montaa kanavaa kuin niissä nipuissa sattuu olemaan. Onko tämä mux/kanavanippuasia vain antennipuolen juttuja ja satelliitissa se on aina vain yksi kanava kerrallaan yhdelle virittimelle?

Siis satelliitista pystyn virittämään kaksi erillistä kanavaa - antennista riippuen nipuista varmaan kymmenkunta yhtäaikaista kanavaa, jos haluaisin/päätelaitteita riittäisi.

Tarkoittaako se, että minulla DISEQ toimii vai sitä ja/tai että minulla SCR toimii? SCR toimii varmasti, koska minulla talon rungossa mikropäälle menee vain yksi johto ja se vain haaroitetaan diseq kytkimellä kahdeksi juuri ennen virittimiä. ELi yhtä piuhaa pitkin menee ihan takuulla kerralla kaksi kanavaa, mutta onkohan minun diseq käytössä lainkaan oikeasti, koska mikropäitä on lautasella vain yksi ja siten tilanne on ihan eri kuin sinulla.

Post Reply