Mikä distro käytössä HTPC:ssä?

Yleiset ongelmat, ohjelmien kääntäminen, kernel, lirc jne.

Mikä distro HTPC:ssä?

Gentoo
16
22%
Ubuntu
27
37%
Debian
14
19%
Fedora
12
16%
Joku muu (tarkenna viestissäsi)
4
5%

Total votes: 73

Lake-end
Vanhempi harrastaja

Mikä distro käytössä HTPC:ssä?

Post by Lake-end »

Itselläni on kolmannen sukupolven Gentoo VDR tällä hetkellä käytössä. Olen asentamassa järjestelmän uudestaan levypäivitysten myötä ja mietin olisko Gentoolle hyviä vaihtoehtoja. Paljon on ollut puhetta Gentoon "kuolemasta", en tosin tiedä kuinka perusteltuja nuo jutut ovat, osaako joku kenties sanoa millaisella pohjalla Gentoon kehitys nykyään on?

Lisäksi piti kysellä muilta linuxtv.fi:n käyttäjiltä mitä distroa he HTPC:ssä ajavat? Itse olen harkinnut Debiania tai Arch linuxia vaihtoehdoksi nykyiselle Gentoolle. Osaako joku suosittella jompaakumpaa näistä tai jotain muuta?

Kriteereinä uudessa distrossa pitäisi olla mahdollisuus saada yhtä minimaalinen asennus ja nopeasti buuttaava kuin Gentoosta. Lisäksi DVB-korttien asennus pitäisi onnistua ilman suurempaa kikkailua, tai ainakaan suurempaa kikkailua kuin Gentoon kanssa. Hakusessa olisi myös joku hieman helpommin ylläpidettävissä oleva distro, Gentoon kanssa tuntuu aina lopulta menevän Portage sellaiseen solmuun, ettei enää saa/uskalla asentaa tai varsinkaan päivittää mitään.

Softat mitkä pitäisi saada kohtuu pienellä vaivalla toimimaan: VDR, MMS, multithreadausta tukeva Mplayer, Lirc.
kukuardo
Asiantuntija

Post by kukuardo »

Täällä pyörii serveri koneessa arch,joka myös muussa käytössä samalla,client koneissa arch ja toisessa ubuntu.
hetas
Yli-ihminen

Post by hetas »

Puolenkymmentä vuotta sitten laitoin ensimmäisen VDR-boxsin pystyy silloiselle Debian-testing alustalle ja koska olen laiska päivittelemään, sama asennus pyörii edelleen. Rauta on kyllä vaihtunut kerran. Pakettienhallinta hakee testing-paketteja edelleen ja olen päivitellyt vain paketit mitä olen tarvinnut. Koko järjestelmää en ole uskaltanut laittaa päivittymään, joten koneelta löytynee hyvin monenikäistä tavaraa. Mutta toiminut on kuitenkin.

Kernel on kylläkin Vanilla ja VDR ja muutakin softaa on itse käännetty ja näitä olen päivitellyt vähän tiuhempaan. X:ää ei ole asennettu.

Kunhan inspiraatio iskee, niin olisi tarkoitus laittaa VDR-kone kokonaan uusiksi ikkunoituun järjestelmään. Silloin distroksi valitsen varmaankin Xubuntun tai ehkä Debianin.
KipEta
Havittelija

Post by KipEta »

Tämän hetken vanhin oma vdr tallenteeni on päiväyksellä 6.6.04 eli noin viiden vuoden käyttö takana ja alusta lähtien pohjalla on ollut gentoo. Muistaakseni en ole tehnyt koskaan varsinaista tyhjältä pöydältä uudelleen asennusta vaikka rautaa on vaihtunut. Minusta ylläpito on ollut todella helppoa. Tosin vdr:n olen lyhyttä koejaksoa lukuunottamatta harsinut itse kasaan portage:n ulkopuolella. Olen siis ollut gentoo:seen todella tyytyväinen, mutta toisaalta enhän minä muita juurikaan tunne.
jarno
Yli-ihminen

Post by jarno »

Tällä hetkellä käytössä olevassa koneessa on Debian Etch, ja asennus vie noin 150Mb kaikkinensa kun kuva otetaan vdr-fbfe:llä ulos Matroxin DVI:stä telkkarin HDMI:hin. Työn alla olevassa uudessa koneessa on Debian Lenny, jossa on X ja kuva tule vdr-sxfe:n avulla ulos integroidun nvidian hdmi:stä. Asennus vie noin 500Mb. Aimmin on ollut käytössä myös Ubuntu, mutta sen kanssa tuli ongelmia kun jakelu kävi vanhaksi, tuki lopetettiin ja paketteja ei enää saanut. Debianin hitaampi julkaisu tahti sopii ainakin minulle paremmin, kun ei toimivaa vdr-purkkia ihan huvikseen viitsi alkaa päivittämään ihan päivittämisen ilosta.
P.Kosunen
Yli-ihminen

Post by P.Kosunen »

Gentoo amd64/2008.0/no-multilib

Gentoon VDR-tiimin skriptit on hienoja, mm. watchdog, omien pätsien lisäys VDR:ään/plugineihin helppoa, vdr-mplayer-pluginille voi määrittää omat konffit container/video/audio-kohtaisesti..
Lake-end
Vanhempi harrastaja

Post by Lake-end »

Kiitos tähän astisista vastauksista!

Vähän yllättää että Ubuntu on suositumpi tässä käyttökohteessa kuin Debian jonka pitkän tuen, vakauden ja laajan pakettivalikoiman kuvittelisin suuriksi eduiksi. Itselläni on tällä hetkellä kolme VDR:ää maailmalla ja kaikissa Gentoo, toisaalta ei ehkä pitäisi aliarvoida oman käyttökokemuksen määrää.

Unohtui aiemmista vaatimuksista mainita, että itsellänikin pitäisi kuva hoitaa VDR:stä ruudulle vdr-sxfe kautta Nvidian näytönohjaimen DVI tulpasta. VDR olen kääntänyt itse ja siihen liittyvät skriptit on kotikutoisia.
nm
Johtava konsultti

Post by nm »

Lake-end wrote:Vähän yllättää että Ubuntu on suositumpi tässä käyttökohteessa kuin Debian jonka pitkän tuen, vakauden ja laajan pakettivalikoiman kuvittelisin suuriksi eduiksi.
Uskoisin syynä olevan vain Ubuntun yleinen suosio ja imago helposti asennettavana distribuutiona. Monien mielikuva Debianista, jos sellaista edes on, tuntuu olevan palvelindistro, jossa asennuksen jälkeen käyttäjä tipautetaan kylmästi komentotulkkiin, ja X.org ja työpöytäjärjestelmät on asennettava itse. Todellisuudessahan Debian on asennuksen ja käytettävyyden osalta varsin lähellä Ubuntua.

VDR-käytön kannalta on melkeinpä sama kumman valitsee alustaksi. Debian stable ja Ubuntu LTS muistuttavat vakaudeltaan ja tueltaan toisiaan ja molemmille saa halutessaan valmiin VDR-paketoinnin. Jos haluaa ylläpitää jatkuvasti päivittyvää ympäristöä, voi joko seurata Ubuntun puolivuosittaista julkaisuaikataulua tai käyttää Debian sidiä ja päivitellä silloin kun huvittaa. Omassa käytössäni olen tosin havainnut, että Debian sid aiheuttaa vähemmän murheita, vaikka päivityksiä tekisikin vain kerran vuodessa.
phelin
Yli-ihminen

Post by phelin »

Oma valintani on Ubuntu, käytännössä kahdesta syystä: Ubuntu on käytössä myös läppärissä ja sillä on suuri käyttäjäkunta. Koska Ubuntu on myös läppärissä, on se tuttu eikä tarvitse muistella distrojen eroja. Suuri käyttäjäkunta taas helpottaa mahdollisten perusongelmien ratkomista ("Ubuntu" ja "virheteksti" Googleen toimii lähes aina), tosin niitä ei ole pitkään aikaan ollut. Toisin sanoen Ubuntu tarjoaa mielestäni riittävän stabiilin pohjan, jonka päälle voi sitten itse viritellä mitä haluaa. En tosin epäile ettei jokin muukin distro toimisi yhtä hyvin.

Mutta itse käytettyjen softien suhteen olen sen verran kranttu, että valmiita paketteja en käytä. VDR, MMS, xine-lib ja slim (wm) on itsekäännettyinä ja samaten skriptit niiden ympärille omasta kädestä lähtöisin.
Lake-end
Vanhempi harrastaja

Post by Lake-end »

En tunnea Debiania juurikaan, joten nyt vasta tuli mieleen että mikä noista eri versioista kannattaisi ottaa tällaiseen käyttöön? Lenny olisi aika tuore mutta siihen ei ilmeisesti tulee juurikaan muita kuin tietoturva päivityksiä? Testing pysyisi ajantasalla ja olisi ilmeisesti kohtuu vakaa ja tuo sid haara on ns. bleeding edge. Järkevimmältä omaan silmään näyttäisi valinta Lennyn ja testingin välillä, ehkä tuo testing näin perstuntumalta.
nm
Johtava konsultti

Post by nm »

Juu, testing voisi olla sopiva, jos ei tarvita "bleeding edge" -tavaraa.
jarno
Yli-ihminen

Post by jarno »

Jos haluaa testingiä käyttää, kannattaa sources.listiin pistää versioksi testing, eikä tämän hetkisen testingin nimeä squeeze, koska muuten jossain vaiheessa siitä tulee stable.
ko2610
Havittelija

Post by ko2610 »

Mandriva tällä hetkellä työstettävänä. Aiemmin oli Sidux, mutta uusimmalla Mandrivalla toimii suoraan S2-3200 ja AF9015. SC:kin löytyy valmiina pakettina eli on melko helppo saada kokoon toimiva kokonaisuus, josta voi alkaa viilaamaan sitä lopullista kokoonpanoa... kunnes tulee jotain uutta tarjolle.
timbba
Säätäjä

Post by timbba »

Meikäläisellä oli aluksi Ubuntu omassa koneessa, mutta 7.04 jälkeen Ubuntu-koodarit ovat rikkoneet suspendin omalle koneelle. Tämän jälkeen siirryin vakaampaan Debianiin, jossa suspendit toimii. Muutenkin tuntuu, että Ubuntun laatu on mennyt alaspäin 7.04 jälkeen, niin en viitsi enää raakileita pistää koneeseen jonka pitää olla vakaa.
HTPC: yaVDR 0.4, Zotac HD-ND22, NVidia ION, 2 x Anysee E30 C Plus dvb-c, TV: VideoSeven LTV32H
Lake-end
Vanhempi harrastaja

Post by Lake-end »

Osaatteko Debiania enemmän käyttäneet sanoa, että onko Debianin kanssa tapana kääntää itse kerneliä sorsista vai onko Debianissa (esimerkiksi openSusen tapaan) paljon custom patchejä kernelissä? Opensusessa on kohtuu hankala kääntää itse kerneliä kun siihen on tosiaan laitettu distron puolesta kaikenlaista sälää lisää, miten on debianin kanssa? Gentoo VDR:ssä on tottunut kääntämään kohtuu minimaalisen kernelin joka toisaalta nopeuttaa buuttia ja vähentää (mahdollisesti) hajoavien komponenttien määrää.
Post Reply