Levyä hiljaiseksi

Yleiset ongelmat, ohjelmien kääntäminen, kernel, lirc jne.
Miika
Säätäjä

Levyä hiljaiseksi

Viesti Kirjoittaja Miika » 30.06.2004 9:03

Vaihdoin 80G levyn 160G samsungiin, jossa on hieman kovempaa ääntä pitävät luku-/kirjoituspäät. Tämä ei sinänsä ole ongelma, mutta päät tekevät jotain muutaman sekunnin välein. Mitään havaintoa ei onneksi ole, mistä ko levyliikenne voisi johtua. Syslogi ei pitäisi kirjoittaa mitään noin usein ja vdr:kin on suurimman osan ajasta hiljaisena. Kaunis ajatus olisi, että biosin acpi/apm osaisi sammuttaa levyn esim. 5min inactive ajan jälkeen. Olisiko mitään vinkkejä millä levynkäyttöä voisi tutkiskella tarkemmin ja selvittää, mikä toimintaa aiheuttaa?

cue
Yli-ihminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cue » 30.06.2004 9:14

lsof:llä saat näkyviin avoimet tiedostot, hdparmilla voit säätää spindown aikaa mutta nuo varmaan tiesitkin.

Jos sulla on osdteletext plugin käytössä niin se ainakin kirjoittelee ihan jatkuvasti levylle, jouduin ite ottamaan sen pois jotta sain fiksut spindown ajat aikaseksi.

Miika
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja Miika » 30.06.2004 12:44

Lsof:ää ja hdparmia on hämmästelty....osdteletexti on käytössä, eli oisko siinä sitten syy ongelmaan. Off topic osdtelextiin liittyen, ilmeisesti vdr+dvb kortit toimii hieman eri tavalla vrt. settopboxi digitaalisena voit käyttää tv:n teksti-tv:tä, mutta vdr:llä et -> pakko käyttä osdteletextiä.

cue
Yli-ihminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cue » 30.06.2004 13:01

Kyllä minä ainakin voin käyttää normaalia tekstitv:tä vaikka vdr on käytössä, kierrätän antenninarun töllöttimeen asti.

TompSa
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TompSa » 30.06.2004 18:00

cue kirjoitti:Kyllä minä ainakin voin käyttää normaalia tekstitv:tä vaikka vdr on käytössä, kierrätän antenninarun töllöttimeen asti.
Mulla myös toimii ihan normaalisti, mutta ei se tosta antennista ole kiinni. Tein havaintoja, että osa toimii myös ilman antennia tv:ssä.

cart
Vanhempi asiantuntija

Viesti Kirjoittaja cart » 30.06.2004 18:19

TompSa kirjoitti: Mulla myös toimii ihan normaalisti, mutta ei se tosta antennista ole kiinni. Tein havaintoja, että osa toimii myös ilman antennia tv:ssä.
Juu - sama se on miten se videosignaali tulee, joko moduloituna antennikaapeliapitkin tai sitten scartin kautta. Tosin, jos osdteletext-plugin on asennettu, se strippaa txttv juovat pois ja tarvitaan ns. reinsert pätsi.

Vastaa Viestiin