Abit KN8 SLI emolevylle nvram-wakeup.conf file jostain?[OK]

DVB kortit, emolevyt, adapterit, antennit, kotelot jne
savis21
Säätäjä

Abit KN8 SLI emolevylle nvram-wakeup.conf file jostain?[OK]

Viesti Kirjoittaja savis21 » 27.05.2013 21:48

Moi! Mulla ois yksi ylimääräinen desktop-pc, jossa Abit KN8 SLI emolevy. Tästä pc:stä sais tehtyä tvheadend backend serverin mutta en haluais sen pöhisevän 24/7. Onko missään mitään tietokantaa, josta sais nvram-wakeup.conf -filun tuolle emolevylle, jotta sais nvram-wakeup toiminnan konffattua? ACPI wakeup ei toiminut kyseisellä emolla.
Viimeksi muokannut savis21, 15.08.2013 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

savis21
Säätäjä

Re: Abit KN8 SLI emolevylle nvram-wakeup.conf file jostain?

Viesti Kirjoittaja savis21 » 02.06.2013 8:37

savis21 kirjoitti:Moi! Mulla ois yksi ylimääräinen desktop-pc, jossa Abit KN8 SLI emolevy. Tästä pc:stä sais tehtyä tvheadend backend serverin mutta en haluais sen pöhisevän 24/7. Onko missään mitään tietokantaa, josta sais nvram-wakeup.conf -filun tuolle emolevylle, jotta sais nvram-wakeup toiminnan konffattua? ACPI wakeup ei toiminut kyseisellä emolla.
Miten olette onnistuneet nvram-wakeup guess-helper käytössä? Ilmeisesti siinä on jokin riski, että BIOSin saa niin solmuun, ettei emolevy enää toimi ollenkaan, pitääkö paikkansa? Mua ei haittaa tuo riski, kone on täysin ylimääräinen ja vanha..

dj
Yli-ihminen

Viesti Kirjoittaja dj » 13.06.2013 23:22

Kyllä sitä on onnistuneesti joskus käytetty...

savis21
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja savis21 » 02.08.2013 9:51

Sain onnistuneesti tehtyä Abit KN8 SLI emolle nvram-wakeup.conf filen ja kun ajan manuaalisesti testin, että koneen heräämisaika on vaikka 15 min päästä, se kirjoitetaan täsmälleen oikein BIOS:iin. Mutta mutta: Kone ei herää kuitenkaan tähän aikaan. Olen yrittänyt etsiä vastauksia internetistä sieltä ja täältä.. Olen sammuttanut koneen komennoilla "sudo shutdown -h now" , "sudo pm-suspend" ja "sudo telinit 0". Ei vaan kone herää.. Kerran heräsi vahingossa mutta en todellakaan tiedä, mikä oli mitä tein, että näin kävi. Mitähän sitä vois kokeilla? Tuntuu, että lähellä ratkaisua voitais olla kuitenkin jo...

pjmauno
Havittelija

Viesti Kirjoittaja pjmauno » 02.08.2013 15:32

[quote="savis21"]Sain onnistuneesti tehtyä Abit KN8 SLI emolle nvram-wakeup.conf filen ja kun ajan manuaalisesti testin, että koneen heräämisaika on vaikka 15 min päästä, se kirjoitetaan täsmälleen oikein BIOS:iin. Mutta mutta: Kone ei herää kuitenkaan tähän aikaan. Olen yrittänyt etsiä vastauksia internetistä sieltä ja täältä.. Olen sammuttanut koneen komennoilla "sudo shutdown -h now" , "sudo pm-suspend" ja "sudo telinit 0". Ei vaan kone herää.. Kerran heräsi vahingossa mutta en todellakaan tiedä, mikä oli mitä tein, että näin kävi. Mitähän sitä vois kokeilla? Tuntuu, että lähellä ratkaisua voitais olla kuitenkin jo...[/quote]

Minulla oli eräässä emolevyssä kenties samanlainen ongelma. Masiina piti ensi boottata, jotta
se osasi käynnistyä ajastettuun aikaan.

Ratkaisu oli jotakin tällaista:
0) lilo/grub kohta, joka kirjoittaa lilon/grubin oletukseksi normaalin käynnistyksen ja sammuttaa koneen.
1) bios-asetus (nvram)
2) shutdownissa jossakin vaiheessa (vdr-shutdown.sh -scripti) lilo/grub konffaus siten, että default kohdaksi asetetaan
kohdan 0 'toiminto'
3) reboot

ja kas: sammutuksessa bootataan kone ja sitten tehdään varsinainen sammutus ja
kone heräsi aivan oikein ajastetusti.

Hieman pielavetisen ja perverssin oloinen, mutta toimiva ratkaisu.

savis21
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja savis21 » 12.08.2013 13:16

pjmauno kirjoitti:
savis21 kirjoitti:Sain onnistuneesti tehtyä Abit KN8 SLI emolle nvram-wakeup.conf filen ja kun ajan manuaalisesti testin, että koneen heräämisaika on vaikka 15 min päästä, se kirjoitetaan täsmälleen oikein BIOS:iin. Mutta mutta: Kone ei herää kuitenkaan tähän aikaan. Olen yrittänyt etsiä vastauksia internetistä sieltä ja täältä.. Olen sammuttanut koneen komennoilla "sudo shutdown -h now" , "sudo pm-suspend" ja "sudo telinit 0". Ei vaan kone herää.. Kerran heräsi vahingossa mutta en todellakaan tiedä, mikä oli mitä tein, että näin kävi. Mitähän sitä vois kokeilla? Tuntuu, että lähellä ratkaisua voitais olla kuitenkin jo...
Minulla oli eräässä emolevyssä kenties samanlainen ongelma. Masiina piti ensi boottata, jotta
se osasi käynnistyä ajastettuun aikaan.

Ratkaisu oli jotakin tällaista:
0) lilo/grub kohta, joka kirjoittaa lilon/grubin oletukseksi normaalin käynnistyksen ja sammuttaa koneen.
1) bios-asetus (nvram)
2) shutdownissa jossakin vaiheessa (vdr-shutdown.sh -scripti) lilo/grub konffaus siten, että default kohdaksi asetetaan
kohdan 0 'toiminto'
3) reboot

ja kas: sammutuksessa bootataan kone ja sitten tehdään varsinainen sammutus ja
kone heräsi aivan oikein ajastetusti.

Hieman pielavetisen ja perverssin oloinen, mutta toimiva ratkaisu.
Kiitos pjmauno! Onnistuiskohan tämän käsin testaus seuraavasti eli vastaako tuota tilannetta, ennenkuin alan virittämään skriptejä yms?

1. nvram-wakeup ajan kirjoitus
2. Reboot koneelle
3. sammutus "sudo shutdown -h now"

pjmauno
Havittelija

Viesti Kirjoittaja pjmauno » 12.08.2013 21:59

savis21 kirjoitti: 1. nvram-wakeup ajan kirjoitus
2. Reboot koneelle
Näinhän se pitäisi mennä.
Kokeilemaan, ei pitäisi mennä bootissa rikki.

savis21
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja savis21 » 13.08.2013 21:06

pjmauno kirjoitti:
savis21 kirjoitti: 1. nvram-wakeup ajan kirjoitus
2. Reboot koneelle
Näinhän se pitäisi mennä.
Kokeilemaan, ei pitäisi mennä bootissa rikki.
Mahtavaa, tämä toimii! Pitääkö mun siis laittaa grub konffikseen se shutdown komento ja rebootin jälkeen menee grubin tähän riville ja sammuttaa koneen?

dj
Yli-ihminen

Viesti Kirjoittaja dj » 14.08.2013 20:56

Joo, teet yhden grub vaihtoehdon joka ajaa vain koneen alas. VDR:n sammutuksen yhteydessä grubin --once tms parametrilla boottaat sinne yhden kerran ja kone sammuu. Seuraavalla kerralla kone nousee normaalilla kernel vaihtoehdolla ylös.

Tai sitten annat koneen bootata käyttikseen asti ja joku skripti ajaa sen alas minkä olet ennen boottia määritellyt.

savis21
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja savis21 » 30.08.2013 14:57

dj kirjoitti:Joo, teet yhden grub vaihtoehdon joka ajaa vain koneen alas. VDR:n sammutuksen yhteydessä grubin --once tms parametrilla boottaat sinne yhden kerran ja kone sammuu. Seuraavalla kerralla kone nousee normaalilla kernel vaihtoehdolla ylös.

Tai sitten annat koneen bootata käyttikseen asti ja joku skripti ajaa sen alas minkä olet ennen boottia määritellyt.
Mites tämä homma tehdään grubiin ubuntu-variaateilla, jossa käytössä on grub2?

savis21
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja savis21 » 15.10.2013 7:02

savis21 kirjoitti:
dj kirjoitti:Joo, teet yhden grub vaihtoehdon joka ajaa vain koneen alas. VDR:n sammutuksen yhteydessä grubin --once tms parametrilla boottaat sinne yhden kerran ja kone sammuu. Seuraavalla kerralla kone nousee normaalilla kernel vaihtoehdolla ylös.

Mites tämä homma tehdään grubiin ubuntu-variaateilla, jossa käytössä on grub2?
Osaako joku neuvoa tämän rautalankamallilla, miten teen grub2:een poweroff option ja miten reboottaan koneen ja sen jälkeen mennään grubin sammutusoptioon? Ja miten sitten koneen herätessä osataankin käynnistyä ettei mennä uudestaan siihen grub2:n poweroff optioon?

P.Kosunen
Yli-ihminen

Re: Abit KN8 SLI emolevylle nvram-wakeup.conf file jostain?[

Viesti Kirjoittaja P.Kosunen » 15.10.2013 12:39

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... st11220324
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... st11583246

Koodi: Valitse kaikki

menuentry 'PowerOff' {
	halt
	echo 'System shut down initiated ...'
}
Sammutus-skriptissä voi muistaakseni käyttää myös menuentryn nimeä ("sudo grub-reboot PowerOff"), kun järjestysnumero voi muuttua riippuen montako kerneliä on asennettuna.

Vastaa Viestiin