Apuja VDR purkin raudanhankintaan (näyttis, DVB-C ja IR)

DVB kortit, emolevyt, adapterit, antennit, kotelot jne
mbacon
Amatööri

Apuja VDR purkin raudanhankintaan (näyttis, DVB-C ja IR)

Viesti Kirjoittaja mbacon » 05.08.2010 14:51

Moro,

Projektinani on muuntaa pöytäkoneeni VDR koneeksi käyttämällä yaVDR distribuutiota. Tarkoituksenani on käyttää dualboottia siten, että voin käyttää konetta harvoin tarvittaessa Windowsissa.

Nykyinen kokoonpano on suurin piirtein seuraavanlainen:
Asus P7P55D emolevy
Intel i5-750 quadcore prosessori
4Gt DDR3 muistia
ATI HD4770 näytönohjain
+ muuta roinaa

Kone on turhankin suorituskykyinen tällaiseen käyttöön, mutta ainakin sitä voi käytettää satunnaisesti pelaamiseen uuden HD töllöttimen kanssa.

Edellisestä VDR koneesta saan käyttöön yhden Technotrendin budget DVB-C PCI-kortin, USB DVB-T digivirittimen sekä itse värkätyn sarjaporttiin liitettävän conax kortinlukijan.

Vielä tarvitsen:
- NVidian näytönohjaimen
- Toinen DVB-C tuneri
- IR vastaanotin

Nyt kysymyksiin.

Näytönohjaimeksi olen ajatellut NVidian GT220 -mallia. Ilmeisesti tuollaisen pitäisi osata hienoimmatkin skalaukset ja lomituksenpoistot, mitä VDAU osaa tarjota? Näitä on kuitenkin monenlaisia erityyppisillä muisteilla. Haluaisin passiivisesti jäähdytetyn mallin, joten riittäisikö tähän esimerkiksi: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=52885 ? Tuossa on riittävästi muistia, mutta DDR2-tyyppistä ja coren kellotaajuus tuntuisi olevan alempi kuin muissa. Ota nyt näistä sitten selvää?

Tarkoituksena on pitää molempia näytönohjaimia kiinni koneessa. Tässä ei liene mitään ongelmaa?

Onko suosituksia PCI DVB-C tunereista? Täytyy vain katsoa, että ajurit löytyy.

Minulla on sarjaporttiin kytkettävä IR silmä, jonka pitäisi toimia Lircin kanssa, mutta ongelmana on se, että emolevyssä on vain yksi natiivi COM portti. Ilmeisesti tuollainen ei toimi USB to serial muuntimen kanssa? Ongelmaa ei ole, jos conax lukija toimii muuntimen kanssa. Tästä en löytänyt tietoa. Onko jossain netissä tilattavissa USB:hen kytkettävää IR vastaanotinta, joka toimii Lirc:n kanssa?

Kiitos,

--
Pekoni

boozeman
Harrastaja

Re: Apuja VDR purkin raudanhankintaan (näyttis, DVB-C ja IR)

Viesti Kirjoittaja boozeman » 05.08.2010 17:03

mbacon kirjoitti:Moro,

Projektinani on muuntaa pöytäkoneeni VDR koneeksi käyttämällä yaVDR distribuutiota. Tarkoituksenani on käyttää dualboottia siten, että voin käyttää konetta harvoin tarvittaessa Windowsissa.
Uudesta raudasta rakennettaessa saa nykyään olla tarkkana. Itse olen päivittämässä jokseenkin ylitehokasta konetta jälleen. Asus P5E-V emo saa väistyä Asus P5GLE:n tieltä, koska siinä on pci-paikat ja pci-e paikka tarpeeksi kaukana toisistaan. nVidian 220-240GT:tä siihen meinasin.

Tarkkana saa olla siksi, että leiskoilla on nykyään jos jonkinmoista verkkokorttia tai äänipiiriä, joiden linux-tuki on vähän mitä sattuu (vrt. atheros verkkokortit, jotkin VIA:n äänipiirit) On hyvä googlettaa etukäteen kun olla hapan jälkikäteen.

ACPI-wakeupin toimivuus on uusissa leiskoissa jokseenkin varmaa kyllä. Poikkeuksiakin toki on.

Olisiko uuden vdr-koneen rautarakentajille tarpeen koota taulukko hyväksi havaituista emolevyistä?

mbacon
Amatööri

Viesti Kirjoittaja mbacon » 06.08.2010 20:53

Ihan selvennykseksi, että itselläni tuo rauta on mitä on. Ihan hyvin tuntuisi Ubuntu kaiken raudan löytävän.

Eniten minua kiinnostaisi tietää, että riittääkö tuon verkkokaupan myymän passiivisesti jäähdytetyn GT220-kortin teho kaikkeen tarvittavaan parhaimmalla mahdollisella laadulla, eli VDPAU asetukset kaakossa?

P.Kosunen
Yli-ihminen

Viesti Kirjoittaja P.Kosunen » 07.08.2010 11:13

mbacon kirjoitti:Eniten minua kiinnostaisi tietää, että riittääkö tuon verkkokaupan myymän passiivisesti jäähdytetyn GT220-kortin teho kaikkeen tarvittavaan parhaimmalla mahdollisella laadulla, eli VDPAU asetukset kaakossa?
Riittää, ajelen omaa aktiivijäähdytteistä 220:stä samoilla kelloilla.

mbacon
Amatööri

Viesti Kirjoittaja mbacon » 16.08.2010 15:38

Kiperä kysymys. Hommasin nVidian GT220 -kortin ja lykääsin sen emolevyn toiseen PCIe x16 paikkaan. yaVDR:n asennuksen jälkeen saan vain mustaa ruutua mulempien näytönohjainten ulostuloista, kun boottaan yaVDR:ään. Ilmeisesti nyt pitäisi jotenkin sanoa yaVDR:lle, että käytä nimenomaan siinä toisessa PCIe väylässä olevaa näytönohjainta. Kuinkahan julman vaikeasta operaatiosta on kyse?

nm
Johtava konsultti

Viesti Kirjoittaja nm » 16.08.2010 16:27

mbacon kirjoitti:Kiperä kysymys. Hommasin nVidian GT220 -kortin ja lykääsin sen emolevyn toiseen PCIe x16 paikkaan. yaVDR:n asennuksen jälkeen saan vain mustaa ruutua mulempien näytönohjainten ulostuloista, kun boottaan yaVDR:ään.
Näyttö menee varmaankin pimeäksi kernel modesettingin (KMS:n) vuoksi. En edes tiedä miten Ubuntun ja yaVDR:n käynnistysgrafiikan on tarkoitus toimia usean näytönohjaimen tapauksessa. Kokeile kytkeä KMS pois päältä sekä radeon- että nouveau-moduulista: https://wiki.ubuntu.com/X/KernelModeSetting

Asetukset voi tehdä vaikkapa Live-CD:n avulla, jos mikään virtuaalikonsoli ei anna kuvaa.

Jos tämä ei riitä, pitäisi tutkia X.org:n lokista (/var/log/Xorg.0.log), mikä menee pieleen. Näytä myös /etc/X11/xorg.conf -tiedoston sisältö.

mbacon
Amatööri

Viesti Kirjoittaja mbacon » 02.09.2010 8:04

Päätin olla käyttämättä ATI:n näytönohjainta. Päätös oli hyvä, sillä nyt kaikki oleelliset asiat (HDMI äänet, IR ohjaus, ym.) toimii hienosti.

Kuinka vaikeaa olisi saada X toimimaan yaVDR:n kanssa rinnakkain niin, että voisin vaihtaa X:n ja yaVDR:n välillä (yaVDR:llä tarkoitan eri vdr frontendejä screen 9:ssä)? Tarvitseeko vain asentaa debian paketteja vai onko odotettavissa uskomatonta säätämistä?

nm
Johtava konsultti

Viesti Kirjoittaja nm » 02.09.2010 11:56

mbacon kirjoitti: Kuinka vaikeaa olisi saada X toimimaan yaVDR:n kanssa rinnakkain niin, että voisin vaihtaa X:n ja yaVDR:n välillä (yaVDR:llä tarkoitan eri vdr frontendejä screen 9:ssä)? Tarvitseeko vain asentaa debian paketteja vai onko odotettavissa uskomatonta säätämistä?
Saattaa onnistua helpostikin, mutta luultavasti on odotettavissa säätämistä, koska yaVDR:n template-asetusjärjestelmä sotkee asioita.

Suosittelisin alustaksi tavallista Ubuntu 10.04 -asennusta, johon lisäät XBMC:n ja VDR 1.7:n yavdr:n repositoriosta. Älä kuitenkaan asenna yavdr-utils-pakettia, koska se muuttaa asetusjärjestelmää.

mbacon
Amatööri

Viesti Kirjoittaja mbacon » 11.09.2010 22:31

nm kirjoitti: Saattaa onnistua helpostikin, mutta luultavasti on odotettavissa säätämistä, koska yaVDR:n template-asetusjärjestelmä sotkee asioita.

Suosittelisin alustaksi tavallista Ubuntu 10.04 -asennusta, johon lisäät XBMC:n ja VDR 1.7:n yavdr:n repositoriosta. Älä kuitenkaan asenna yavdr-utils-pakettia, koska se muuttaa asetusjärjestelmää.
VDR:n asennus meni odotettua helpommin Ubuntuun yaVDR:n repoista.

Nyt tarvitsisin hieman suunnannäyttöä siihen, miten saisin vdr-sxfe:n ja xbmc:n pyörimään omassa virtuaalikonsolissaan ja gnomen desktopin kilkkeineen omassaan. Tarkoituksena olisi saada kone buuttaamaan defaulttina vdr-sxfe:n näkymään. Tällöin muu perhe olisi tyytyväinen, kun digitöllö toimii odotetusti. Sitten jos itse haluan välillä käyttää gnomea, vaihtaisin näppäimistöltä vain gnomen virtuaalikonsolin käyttöön ja surffailisin tyytyväisenä. Olen yrittänyt ajaa toista X prosessia erillisellä virtuaalikonsolilla, mutta jostain syystä deinterlace ei näytä tällöin toimivan ja muutekin homma pissii huolella.

Saisiko vdr-sxfe:n jotenkin käynnistymään automaattisesti fullscreen tilassa kun ollaan buutattu työpöydälle? Tämä ratkaisu voisi olla helpompi äänienkin suhteen. Kun ajoin vdr-sxfe:tä erillisessä X:ssä, tuli ääni silti myös gnomen desktopissa. Tällä jälkimmäisellä tavalla voisin vain lopettaa vdr-sxfe:n ajamisen ja samalla vapautuisi tietenkin äänetkin.

Olisiko jollain jotain muuta ajatusta? Use caset olisivat:
1. Systeemi boottaa automaattisesti vdr-sxfe:hen
2. vdr-sxfe:n UI:sta voisi vaihtaa XBMC:hen ja takaisin kaukosäätimellä
3. Pääsen itse tarvittaessa työpöydälle rellestämään

noeikujoo
Yli-ihminen

Viesti Kirjoittaja noeikujoo » 11.09.2010 22:51

Itse olen hoitanut vdr-sxfe:sta siirtymisen XBMC:hen ja takaisin siten, että olen väsännyn sitä varten startup.sh-skriptin, jossa ohjelmia käynnistetään vuorotellen while-loopin sisällä. Skripti ajetaan, kun kone käynnistyy tai herää suspend-tilasta. Vaihto tapahtuu Logitehcin Harmonyn kaukosäätimeen ohjelmoidun kahden napin avullea. Eka nappi on "XBMC", jota panettaessa ajetaan pkill vdr-sxfe. Toinen nappi on "VDR", jota painettaessa ajetaan komento pkill xbmc.bin.

Koodi: Valitse kaikki

$ cat startup.sh
#!/bin/sh
export DISPLAY=:0
HOST="xvdr://192.168.0.12:37890"
PARAMS="--fullscreen --aspect=16:9 --lirc --tcp --reconnect"
VIDEO="--video=vdpau --post=tvtime:method=use_vo_driver"
AUDIO="--audio=alsa:hdmi:CARD=NVidia,DEV=0"
pkill -9 vdr-sxfe
pkill -9 xbmc.bin
xset s off
nvidia-settings --config=~/.nvidia-settings-rc --load-config-only
amixer -q set Master 100% unmute
amixer -q set PCM 100%
sleep 1
while (true) do
    xrandr -r 50
    sleep 1
    vdr-sxfe $PARAMS $VIDEO $AUDIO $HOST </dev>/dev/null 2>&1
    xrandr -r 60
    sleep 1
    xbmc
done 
Jos pitää päästä työpöydälle "rellestämään", niin silloin avaan tekstikonsolin (ctrl+alt+f1) ja pysäytän skriptin (pkill startup.sh) ja suljen vdr-sxfe:n tai xbmc:n. Työpöydälle pääsee takaisin painamalla ctrl+alt+f7. Toki tämänkin voisi hoitaa yhdellä skriptillä ja kaukosäätimellä. Tarkoituksella olen jättänyt sen tekemättä, ettei vaimo ja muksut vahingossa pääse painamaa ko. nappia. Lisäksi olen vaihtanut Gnomen Openboxiin.

Näillä ohjeilla pitäisi saada vdr-sxfe käynnistymään automaattisesti:
https://help.ubuntu.com/community/AutoLogin
https://help.ubuntu.com/community/Addin ... ionStartup

Lisäämällä vdr-sxfe:n perään --fullscreen parametrin, vdr-sxfe aukeaa suoraan koko näyttö-tilaan.

floodi
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja floodi » 12.09.2010 7:09

Tuon vuorottelun saa helposti myös yhden napin taakse irexecillä:

begin
    prog = irexec
    button = eject
    config = echo yksi
    config = echo kaksi 
end
Nyt ejectiä painamalla tulee vuoronperään yksi, kaksi, yksi.... Bongasin tuon vahingossa kun etsin ton filen syntaksia :)

noeikujoo
Yli-ihminen

Viesti Kirjoittaja noeikujoo » 12.09.2010 7:40

floodi kirjoitti:Tuon vuorottelun saa helposti myös yhden napin taakse irexecillä:

begin
    prog = irexec
    button = eject
    config = echo yksi
    config = echo kaksi 
end
Nyt ejectiä painamalla tulee vuoronperään yksi, kaksi, yksi.... Bongasin tuon vahingossa kun etsin ton filen syntaksia :)
Tuossakin tapauksessa joutuu väsäämään kummallekin ohjelmalle oman skiprtin, jonka alussa pitää olla toisen ohjelma sammutus. Etuna on se, että tarvii kaukosäätimestä vain yhden napin.

floodi
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja floodi » 12.09.2010 8:33

Joo, kahdella skriptillä mulla on. Saishan sen yhdelläkin kun antais vaan parametrinä käynnistettävän ohjelman. Ja sais sen tehtyä ilman tuota irexecin apuakin kun tutkis vaan mitä prosesseja on käynnissä ja sen mukaan menisi.

Vastaa Viestiin