Toinen TV-kortti katosi [Ratkaistu]

Yleiset ongelmat, ohjelmien kääntäminen, kernel, lirc jne.

Toinen TV-kortti katosi [Ratkaistu]

ViestiKirjoittaja Arzk » 06.03.2013 23:07

Kaappiserverissäni on kiinni 2 DVB-C-korttia: vanhemman mallin Terratec 1200 ja Technisat Cablestar HD2. Nyt huomasin että toinen korteista on kadonnut VDR:stä eikä sitä näy /dev/dvb:ssäkään (pelkkä adapter0). Tallentelen aika vähän eikä vika ole oikein muuten tullut esille, joten voi olla vanhakin kernel-päivitys mikä tuon on rikkonut. Technisatin kortin ostin syksyllä ja muistelen molempien toimineen vielä joulukuussa.

Molemmat kortit toimivat yksittäin molemmissa PCI-paikoissa, mutta kun molemmat on kiinni, latautuu vain Terratecin kernel-moduulit. Technisat näkyy kyllä lspci:llä, mutta mantis-moduulia tai muutakaan korttiin viittaavaa ei näy lsmodilla eikä dmesgissä. Miten tätä voisi alkaa selvittää pidemmälle?

Emo on Asus E35M1-M ja serverillä pyörii Ubuntu minimal 12.04, kernel 3.2.0-38. VDR on yaVDR:n repoista 1.7.27.

Linkkejä logeihin:
molemmat kiinni: lspci -vv, lsmod, dmesg
vain Technisat: dmesg, lsmod
vain Terratec: dmesg, lsmod

lsmod listaa siis samat moduulit olipa sitten kiinni pelkkä Terratec tai molemmat. Technisatin Mantis-moduuli latautuu ainoastaan, kun Terratec on irti.
Viimeksi muokannut Arzk päivämäärä 14.03.2013 16:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Arzk
Vastasyntynyt

Re: Toinen TV-kortti katosi

ViestiKirjoittaja tikola » 07.03.2013 9:18

Minulla ei lopullista ratkaisua ole, mutta samanlaisia ongelmia. Minun tapauksessa kyse on DVB-T PCI korteista mallia Hauppauge Nova. Tuo on tapahtunut viimeaikoina (viimeisen puolen vuoden sisään) muutaman kerran ja korjauksena olen avannut kotelon ja lotonnut kortit eri PCI paikkoihin kiinni vaihtaen järjestystä ja parilla yrityksellä se on saatu aina toimimaan. Jos jollakulla on hyvää ajatusta mistä tuo johtuisi otan minäkin tiedon kiitollisena vastaan. Oletus on että se liittyy jotenkin kernelin tms. päivittymiseen ja PCI paikkojen ID:hen/järjestykseen tai johonkin vastaavaan. Oire minulla on täsmälleen sama - vain yksi kortti tunnistuu ja muut jäävät koko Ubuntulta pimentoon.

timo
tikola
Säätäjä

ViestiKirjoittaja jarno » 07.03.2013 10:35

tikola kirjoitti:Minulla ei lopullista ratkaisua ole, mutta samanlaisia ongelmia. Minun tapauksessa kyse on DVB-T PCI korteista mallia Hauppauge Nova. Tuo on tapahtunut viimeaikoina (viimeisen puolen vuoden sisään) muutaman kerran ja korjauksena olen avannut kotelon ja lotonnut kortit eri PCI paikkoihin kiinni vaihtaen järjestystä ja parilla yrityksellä se on saatu aina toimimaan. Jos jollakulla on hyvää ajatusta mistä tuo johtuisi otan minäkin tiedon kiitollisena vastaan. Oletus on että se liittyy jotenkin kernelin tms. päivittymiseen ja PCI paikkojen ID:hen/järjestykseen tai johonkin vastaavaan. Oire minulla on täsmälleen sama - vain yksi kortti tunnistuu ja muut jäävät koko Ubuntulta pimentoon.

Itselläni oli joskus vastaavan kaltaisia ongelmia, ja muistelisin, että ne jotenkin liittyivät pci-väylille annettuihin keskeytyksiin (irq). Joissakin emoissa pystyy biosista säätämään niitä, mahdollisesti tarvii ottaa plug'n'play os -asetus pois päältä. /proc/interrupts -tiedostosta näkee mille laitteelle mikäkin irq on annettu. Hämärä muistikuva, että jos omassa koneessa äänikortti ja dvb-laite oli samassa irq:ssa niin dvb-laite ei toiminut. Voin toki olla myös ihan metsässä tämän arvaukseni kanssa.
jarno
Yli-ihminen

ViestiKirjoittaja Arzk » 07.03.2013 14:49

Biosissa ei mainita pci-väyliä sanallakaan, mutta kun emo on ITX-tekniikkaa mATX-koossa niin en yllättynyt. Bios tähän on kyllä päivitetty alkuvuodesta, niin voihan se olla että se on sotkenut.

Olen pyöritellyt kortteja edestakaisin eikä ole vielä tullut muuta vaikutusta kuin IRQ-numeroiden vaihtuminen. Tuo toimimaton kortti näyttää liikkuvan IRQ:issä 10 ja 11, mitkä muuten ovat vapaana. Toimiva kortti on IRQ:ssa 18 tai 19, mitkä on jaettu usbien tai AHCIn kanssa. Pitäisikö muuten ajurittomankin kortin näkyä /proc/interruptsissa? lspci tuolle kertoo irq:n mutta /proc/interruptsissa sitä ei näy. Oletan että tuo on normaalia.
Kokeillaanpa vielä kerran kääntää nuo ympäri. Vaihtoehtoja ei liikaa ole kun pci-väyliä on vain kaksi.
Arzk
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Arzk » 14.03.2013 16:46

Päivitystä tähän: Rollasin biosin takaisin siihen versioon mikä tässä oli ostaessa ja kortti löytyi samantien. Pitää vielä kokeilla jollain välimallin versiollakin, mutta biosista tää näytti olevan kiinni.

Edit: Päivitin biosin alunperin raidista katoilevan kovalevyn takia ja nyt taas alkoi sadella IO-erroria heti bootin jälkeen :) Löytyi yksi välimallin bios-versio missä sekä tv-kortit ja satalevyt tuntuu toimivan, mutta seuraillaanpa pari viikkoa :P
Arzk
Vastasyntynyt

Paluu Linux