koko systeemin kopiointi

Yleiset ongelmat, ohjelmien kääntäminen, kernel, lirc jne.

Re: koko systeemin kopiointi

ViestiKirjoittaja Albie » 23.11.2011 12:57

Hommahan meni juuri niin kuin ajattelinkin, Ghost törmäsi kovalevyn lommoon ja jätti homman kesken kahden päivän rouskutuksen jälkeen, kun dataa oli siirtämättä vaivaiset 50 Gigaa 900:sta. :roll:

Sen sijaan ketju: fdisk, partition buuttavaksi laitto, formatointi, rsyncillä koko systeemin kopiointi, /etc/fstabin ja /etc/lilo.confin muokkaus, lilon uudellenasennus ja /dev/nullin ja /dev/consolen käsinrakennus pelasti tilanteen. :D

Tuloksena siis täysin identtinen kopio järjestelmästä toisella levyllä. Samalla vaihtui systeemilevyksi pieni IDE-levy ja datatkin tuli siirrettyä uudelle kahden Teran WD:lle. Ei näköjään paljon jarrutellut tuo liitäntätyypin vaihtokaan tuota operaatiota...

Kiitokset vaan kaikille auttaneille!
Albie
Säätäjä

ViestiKirjoittaja s.meeri48 » 31.07.2012 11:17

Kuinkakohan onnistuisi tämmöseltä alottelijalta hoitaa ko. toimenpide? Oon ettiny firmoi jotka vois tehä saman homman puolesta, mut tietysti tekisin sen ite ennemmin jos osaisin...
Haluisin vaihtaa konetta ja siis tarkotus olis kaikki kopsaa pois. oon kattonu tuolt saferecin sivuilta, että ne ainaki kai pystys hävittää sen koneen sillee et ne tiedot menee mukana (en haluu, että niitä mitään jää mihinkään). Mutta toi kopsaus nyt pitäs hoitaa :/ Oon kiitollinen jos osaatte auttaa jotain tai ees sanoa kannattaako lähteä tolla systeemillä kokeilee minkä neuvoitte.
s.meeri48
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Droopy » 31.07.2012 22:51

s.meeri48 kirjoitti:Kuinkakohan onnistuisi tämmöseltä alottelijalta hoitaa ko. toimenpide? Oon ettiny firmoi jotka vois tehä saman homman puolesta, mut tietysti tekisin sen ite ennemmin jos osaisin...
Haluisin vaihtaa konetta ja siis tarkotus olis kaikki kopsaa pois. oon kattonu tuolt saferecin sivuilta, että ne ainaki kai pystys hävittää sen koneen sillee et ne tiedot menee mukana (en haluu, että niitä mitään jää mihinkään). Mutta toi kopsaus nyt pitäs hoitaa :/ Oon kiitollinen jos osaatte auttaa jotain tai ees sanoa kannattaako lähteä tolla systeemillä kokeilee minkä neuvoitte.

Vanhan levyn voi hävittää lekalla.. tai sitten kirjoittaa sitä täyteen ramdom dataa esim dd:llä.
näin #dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=1M

Kopiointi hankalampi. Uudessa koneessa on tietysti uusi käyttöjärjestelmä.
Mikä on sopiva tapa riippuu datan määrästä. Helpoin on lykätä vanha levy
uuteen koneeseen ja kopioida tarpeellinen sieltä tai palauttaa varmuuskopioista.
Droopy
Säätäjä

ViestiKirjoittaja s.meeri48 » 01.08.2012 13:59

Okei, niin tuota kopiointia uuteen koneeseen pitääkin miettiä. Kiitos paljon vinkeistä! Katsotaan mitä tästä nyt tulee :)
s.meeri48
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja G_F » 01.08.2012 17:22

Itsellä on käyttiksen päivitys menossa ja noin kolmen vuoden tauhkankeruun jälkeen päätin vetää puhtaalle pohjalle.

Kloonasin koneesta boottaavan kopion ulkoiselle levylle. Lisäksi serverillä on rsyncillä vedetty kriittiset datat talteen. Koneesta on myös Time Machine kopiot joten kaikkinensa kriittinen data on kolmessa paikassa. Olen hiukan paranoidi ton tiedon katoamisen suhteen.

Nyt koneen käyttispäivitys on menossa ja sen jälkeen on tarkoitus palauttaa vain se data mitä tarvitaan. Käytännössä kyseessä on siis dokumentit, kuvat, musiikki ym. Ohjelmat asennetaan sitä mukaa kun niitä tarvitaan.

Käytännössä uuden koneen käyttöönotto olisi vastaava prosessi. Eli ei muuta kuin tarpeellinen tavara siirtää sinne mihin se kuuluu.

Työkoneeni on mäkki, joten toi buuttaava ulkoinen kopsu on mahdollista tehdä. En riedä osaako Windows samaa, koska se maailma on minulle nykyisellään tuntematon.

Tämä vain tiedoksi tuosta omasta tavasta tehdä ns. nolla-asennus.
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja Droopy » 01.08.2012 19:42

G_F kirjoitti:
Työkoneeni on mäkki, joten toi buuttaava ulkoinen kopsu on mahdollista tehdä. En riedä osaako Windows samaa, koska se maailma on minulle nykyisellään tuntematon.

Tämä vain tiedoksi tuosta omasta tavasta tehdä ns. nolla-asennus.

Ei osaa... ja jos paljon osia vaihtaa pitää aktivoida uusiksi, jos edes käynnistyy.
Windows maailma myös vieras..

cp -a /lähde/* /kohde tai cp -ax /lähde/* /kohde
myös tehokas datan kopiointiin levyltä toiselle.
Siirtyy myös systeemi - paitsi lataaja (mbr)

Itsellä päivitys meni kivuttomasti kun siirryin AMD2
emosta AMD3. Enemmän muistia ja ytimiä. Vanha
Linux käynnistyi ilman ongelmia.
Droopy
Säätäjä

Edellinen

Paluu Linux