Täysin hiljainen boksi

Jäsenten HTPC laitteistoja

Täysin hiljainen boksi

ViestiKirjoittaja Rene » 14.07.2010 10:45

En ole vuosiin seurannut mitä emoja ja laitteita on tullut markkinoille, sillä mulla on toiminut hienosti oma Via Epia MII 12000 emo, 1 x TT budget DVB-T sekä 1 x TT:n full DVB-S kortit.

Syksyn aikana olisi muutto kaapeliverkkoalueelle, joten samalla ajattein harkita VDR-raudan päivittämistä tuoreampaan.

Nykyinen kone on käytännössä äännetön, paitsi parin ison hiljaisen tuulettimen pyörimisestä kuuluva ilmavirran ääni (ja tietty hiljaisen Samsung-kovon köynti).

Jatkossa haluaisin samalta periaatteella toimivan laitteiston, eli sen tulisi olla hiljanen, eikä mikään sähkösyöppö. Itse en välitä HD:sta, sillä maksukanavia mulla ei ole, eikä tule. LCD-telkkariin tietty olisi hyvä saada liitettyä, joten HTMI-liitin ei olisi pahitteeksi.

Nyt mulla tulee kuva ulos tuosta DVB-S kortista, joka siis hoitaa mpeg-purun, mutta miten kuvan ulostuts tulisi nyt hoitaa? Aikoinaan softdevicea piti käyttää ellei ole Full-korttia, mutta mikä on nykyinen laita? X-windowia en haluaisi asentaa, sillä olen käyttänyt konetta pelkästään kaukosäätimellä. Kaikki ylläpito jne olen ssh:n yli hoitanut, jA jatkossa homma hoituu samalla tavalla.

SSD-levyjä olen myös tutkaillut, ja hinnat alkavat olemaan jo siinä luokassa että 128GB:n levyä tekisi mieli jo hankkia. Mahdolliseen nas-purkkiin voisi tietysti laajentaa tallennukset, mutta tällähetkellä 120Gb on mulle riittänyt ihan hyvin (poltan DVD:lle kaiken minkä haluan säästää, joten tallennuskapasiteettia ei tarvitse olla yli tuon 120GB..

Eli, jos joku on tehnyt vastaavanlaisen virityksen itselleen, niin kertokaa vähän lisää (tai laittakaa linkki!)
Rene
Yli-ihminen

ViestiKirjoittaja bent » 14.07.2010 15:08

Millaista summaa olet laittamassa koneeseen ?
bent
Säätäjä

ViestiKirjoittaja jarno » 14.07.2010 20:41

Jos HD-kuvalle ei ole tarvetta, niin tuo ff-kortti on edelleen ihan hyvä vaihtoehto. Ja ongelmattomin. Jos kuvan haluat HDMI:stä ulos, tarvitset X-ikkunoinnin ja xineliboutput-pluginin. Itsellä on käytössä xineliboutput ja X, eikä minullakaan ole näppistä tai hiirta, pelkällä kaukosäätimellä käyttelen.
jarno
Yli-ihminen

Re: Täysin hiljainen boksi

ViestiKirjoittaja nm » 14.07.2010 22:00

Rene kirjoitti:SSD-levyjä olen myös tutkaillut, ja hinnat alkavat olemaan jo siinä luokassa että 128GB:n levyä tekisi mieli jo hankkia. Mahdolliseen nas-purkkiin voisi tietysti laajentaa tallennukset, mutta tällähetkellä 120Gb on mulle riittänyt ihan hyvin (poltan DVD:lle kaiken minkä haluan säästää, joten tallennuskapasiteettia ei tarvitse olla yli tuon 120GB..

Itse olen todennut, että isojen kiintolevyjen ja DVD+/-R-kiekkojen hintaero on nykyisin niin pieni (kiintolevy alle 0,07 euroa/Gt, laadukkaat DVD:t halvimmillaan 0,05 euroa/Gt), ettei se kompensoi DVD-levyjen polttamiseen ja käsittelyyn tarvittavaa työtä. 2 teratavun kiintolevylle mahtuu n. 400 DVD-levyn edestä dataa ja sisältö on uudelleenkirjoitettavissa.

DVD:t ovat ehkä hieman varmempi säilytyspaikka, koska ison kiintolevyn hajotessa kaikki tallenteet häviävät kerralla. Jos tallenteet ovat tärkeitä, voi varmuuskopiota varten hankkia toisen saman kokoisen levyn, eikä hinta silti nouse turhan korkeaksi. Parhaan turvan saa sijoittamalla toisen levyn fyysisesti mahdollisimman kauas ja hoitamalla synkronoinnin paikallisverkon tai internetin yli.

Eli laittaisin pienemmän SSD:n järjestelmälevyksi ja isoja tavallisia levyjä tallenteille.
nm
Johtava konsultti

ViestiKirjoittaja bent » 15.07.2010 8:52

Olen nm:n kanssa samoilla linjoilla levyjen suhteen. Minulla on 2x1.5tb ja 2x2tb levyt. Yhdellä pidän videoita ja yhdellä nauhoituksia + linux asennuksen. Yksi levy on valokuvia ja dokumentteja varten ja viimeinen on varmuuskopiolevy jonka pidän rsyncin avulla (back in time) nimisellä softalla syncissä tiettyjen kansioiden osalta. (Dokumentit, configuraatio tiedostot, omat scriptit, itse tekemät sovellukset, tärkeämpänä pitämäni nauhotteet ja valokuvat).

Toki jos koko kone jostain syystä vaikka syttyy tuleen tai maa tulee ja nielaisee asuntoni niin ne menevät siinä mutta se on sitten sitä.

Yksittäisen levyn hajoaminen ei kuitenkaan enää pitäisi aiheuttaa vakavampaa. Sama varmuuskopio levylle myös synccaantuu perheen muilta läppäreiltä tietyt hakemistot. Yhdellä läppärillä lisäksi on pieni 20 gt alue johon kaikkein tärkeimmät dokumentit synccaantuvat kahteen suuntaan. Olishan se hyvä jos olis vielä vaikka erillinen NAS mutta omasta mielestäni nykyinen järjestelmäni on riittävä ottaen huomioon data joka siellä säilytetään.
bent
Säätäjä

ViestiKirjoittaja Rene » 22.07.2010 12:24

Budjetti on vielä auki, mutta jku 500-600€ olis hardiksen puolesta se yläraja.

Miten luotettava tuo xinelib on? Aiheuttaako se jonkinlaista viivettä kun surffailee kanavia?

Jos siis dumppaan tuon FF-vaihtoehdon HDMI:ta varten, niin millaisia emoja & prossuja kannattaisi katsastaa? Mulla on VIA:n emoista pelkkää hyvää sanottavaa, mutta nyt mulla ei siis ole mitään hajua missä he menevät tällä saralla. mpeg-rautapurku olisi varmaan ihan hyvä, ettei prossua tarvitse rasittaa liikaa...

Kertokaa vielä tuosta HD-purusta. Onko sille olemassa jo rautapurkua jossain emoissa? Olisi varmaan parempi antaa raudan purkaa HD:ta, kun että antaisi softan & prossun hoitaa tämän asian. Onko siis jo olemassa emoja jotissa olisi HD:n purkuun soveltuvia piirejä?
Rene
Yli-ihminen

ViestiKirjoittaja jarno » 22.07.2010 19:46

Rene kirjoitti:Miten luotettava tuo xinelib on? Aiheuttaako se jonkinlaista viivettä kun surffailee kanavia?

Omassa koneessani riittävän luotettava jotta vaimokekin sitä käyttää, televisioon ei edes mene antenninjohtoa, vaikka CableHD-ready telkkari onkin. Silloin tällöin frontend (vdr-sxfe) kaatuu, mutta sitä varten on kaukosäätimessa nappi sen uudelleen käynnistystä varten. Katselussa ei ole mitään sen kummempaa viivettä kuin ff-kortillakaan.

Rene kirjoitti:Kertokaa vielä tuosta HD-purusta. Onko sille olemassa jo rautapurkua jossain emoissa?

Nvidian uudehkoissa näytönohjaimissa on Linuxissa tuettua videopurku, eli emolevy integroidulla ohjaimella tai erillinen näytönohjain. Itse kun reilu vuosi sitten päivittelin, niin päädyin Asuksen M3N78-EM -emoon, jossa integroituna Geforce 8300. Usb-väylän bugisuutta lukuunottamatta olen ollut tyytyväinen hankintaan. Niin hd- kuin sd-kanavatkin näkyy ilman prosessorikuormaa.

Rene kirjoitti:Jos siis dumppaan tuon FF-vaihtoehdon HDMI:ta varten, niin millaisia emoja & prossuja kannattaisi katsastaa?

Joku missä on integroitu Nvidian näyttis. Prosessorilla ei ole muuta väliä kuin pieni lämmöntuotto jotta jäähdytys on helpompi toteuttaa. Oma kolmeytiminen Phenom on kuin atomipommilla kärpästä tappaisi.
jarno
Yli-ihminen

Paluu HTPC kokoonpanot