Thomic HTPC kokoonpano

Jäsenten HTPC laitteistoja

Thomic HTPC kokoonpano

ViestiKirjoittaja Thomic » 23.09.2007 16:40

Sisuskalut:

emolevy: Biostar tf7050-m2

emontaka i/o: Biostar tf7050-m2 back i/o

prosessori: AMD BE-2350 2.1 GHz

prosessorijäähdytin: Silverstone NT-06-Lite

muistit: 1GB kit OCZ DDR2 PC2-6400/800MHz

kovalevy: Samsung T166 320GB

Kuori, töllö ja kapula:

kotelo: Antec Fusion 430

kapula: Logitech Harmony 525

TV: Sony KDL40D3500

Perusteluita ja muuta löpinää:

Antecin kotelon valitsin ensin ulkonäön perusteella. Uudemman mallin valitsin, koska siinä on IR-vastaanotin, jonka avulla tietokone on tietääkseni mahdollista sammuttaa kapulalla. Kapulan valkkasin pakettiin viimeisenä. Toivottavasti pelittää laitteen kanssa , jostain luin, että toimisi MCE yhteensopivan vastaanottimen kanssa.

Emolevyn valkkasin pitkälti sen perusteella, että tarvitsen S-video ulostulon, telvisioni takia. Vähän harmittaa, että emossa ei ole spif-ulostuloplugia. Emon pinnalla on tosin liitin, johon sen voisi kiinnittää. En tiedä miten käytännössä onnistuu. Prosessori valintaan olen erittäin tyytyväinen (ainakin vielä). Haaveena oli kasata erittäin hiljainen ja vähän virtaa kuluttava boksi. Lopulta olin kasaamassa PC:tä, jossa oli enemmän tuulettimia kuin vanhassa pöytäkoneessa. Tämän prossun takia voin valehdella itselle, että alkuperäinen suunnitelma onkin kuin onkin toteutumassa. Oli aika vaikea löytää jäähdytin, joka toivottavasti riittää ilman puhallinta, ja mahtuu koteloon. Toivon, että tämä jäähdytin toimii ilman puhallinta, jos ei niin pitänee ruuvata päälle puhallin. Muisteja hakiessa haaveilin Corsairin ja Kingstonin pienen viiveen 800MHz muisteista. Olen tyytyväinen, että löysin OCZ:t. Joiden pitäisi olla suoritustasolta, jopa samaa tasoa kuin edelliset, mutta halvemmat. Eikä haittaa vaikka kammat on ihan mukavan näköisetkin. vaikka jäävätkin näkymättömiin... Alunperin katselin kovalevyksi Samsungin malleista P80:siä ja P120:siä, koska olivat kättäjiensä mielestä erittäin hiljaisia. Huomasin sitten, jostain testiartikkelista, että tämän uudemman mallin pitäisi olla vielä hiljaisempi, ja kapasiteettihintasuhdekin oli parempi, joten se päätyi ostoskoriin.

Niin siis tilasin laitteet tänään, mutta heti innoissani tilauksen jälkeen aloin kirjoittaan tänne kokoonpanosta :D Ainiin DVD-asemaksi tulee aluksi vanhasta koneesta varatettu yksilö ja myöhemmin pitäisi ostaa dvb-c kortti. Yritän liitän kuvat linkkien päähän heti, kuin se on mahdollista...
Viimeksi muokannut Thomic päivämäärä 29.03.2008 21:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Thomic
Thomic
Amatööri

Muutama kyssäri ja kuvat lisätty...

ViestiKirjoittaja Thomic » 24.09.2007 18:56

Moi,

lisäsin kuvat linkkien päähän... Mediakulmasta jo kyseltiin, että haluanko emoa ollenkaan, koska saapuu aikaisintaan perjantaina. Tietenkin haluan vastasin...

Suunnitelmana on asentaa Gentoo ja VDR. Vai onko minulle mitään hyötyä VDR:stä kun ei ole vielä sitä viritin korttia? Tarkoituksena olisi ripata kaikki musat ja leffat koneelle. Onko rippaamiseen hyviä ohjelmia? Mediasoittimeksi ajattelin asentaa mplayerin. Ihanteellinen käyttöliittymä olisi tietenkin selkeä ja yksinkertainen kapulalla käytettävä, löytyykö tälläinen VDR:stä? Itse pidän eyetv:n liittymästä, ainakin kuvista päätellen, itse en ole päässyt koskaan kokeileen. Miten muuten onnistuu netin käyttö kapulalla? Onko mahdollista lukea esim. uutisia netistä. Onko kapulakäyttöön optimoituja käyttöliittymiä nettiselaimille?

Linkkien päästä löytyvät tuotteiden kuvat, en ole tosin itse kuvannut, vaan ovat mainoskuvia.
Thomic
Thomic
Amatööri

Re: Thomic HTPC kokoonpano

ViestiKirjoittaja nolodude » 25.09.2007 12:29

Thomic kirjoitti:Vähän harmittaa, että emossa ei ole spif-ulostuloplugia. Emon pinnalla on tosin liitin, johon sen voisi kiinnittää. En tiedä miten käytännössä onnistuu.

Olen tehnyt kahteen koneeseen itse tuon piuhan. Tarvitaan RCA-naarasliitin, pätkä johtoa vanhasta kotelosta jossa on päässä pieni kaksipaikkainen muoviliitin joka menee emoon, ja sopiva takalevy vanhasta näytönohjaimesta. RCA-liitin kiinni takalevyyn (joskus SVIDEO-liittimen reikä on juuri sopivan kokoinen) ja johtimet kolvaamalla kiinni RCA:han. Siten sen liittimen saa siististi takapaneeliin. Ja ovat jopa toimineet nuo piuhat ihan normaalisti kunhan on käyttiksestä saanut spdiffin päälle.

Ja hyvältä setiltähän tuo näyttää.
nolodude
Isäntä

Re: Muutama kyssäri ja kuvat lisätty...

ViestiKirjoittaja Jack_73 » 25.09.2007 15:32

Thomic kirjoitti:Vai onko minulle mitään hyötyä VDR:stä kun ei ole vielä sitä viritin korttia?

Eipä tuosta VDR:stä ole mitään iloa, niin kauan kuin sinulla ei ole viritinkorttia. Mutta selkeennäköisen ja helppokäyttöisen soittimen saat kun asennat tuohon koneeseen MMS:än. Myöhemmin voit sitten lisätä siihen VDR:än kun olet saanut viritinkortin.
Jack_73
Säätäjä

ViestiKirjoittaja Thomic » 26.09.2007 23:49

nolodude kirjoitti:Tarvitaan RCA-naarasliitin, pätkä johtoa vanhasta kotelosta jossa on päässä pieni kaksipaikkainen muoviliitin joka menee emoon, ja sopiva takalevy vanhasta näytönohjaimesta. RCA-liitin kiinni takalevyyn (joskus SVIDEO-liittimen reikä on juuri sopivan kokoinen) ja johtimet kolvaamalla kiinni RCA:han.

Kiitos vinkistä! :D Nyt en voi muuta kuin odottaa pakettia sormet syyhyten. :wink:
Thomic
Thomic
Amatööri

ViestiKirjoittaja Thomic » 26.09.2007 23:55

Jack_73 kirjoitti:Mutta selkeennäköisen ja helppokäyttöisen soittimen saat kun asennat tuohon koneeseen MMS:än.

Loistavan näköinen mediakäyttöliittymä tässä MMS:ssä, KIITOS :D Pakettin asennan varmasti, kun löytyy näköjään Gentoon distrostakin, jesh :)
Thomic
Thomic
Amatööri

ViestiKirjoittaja timbba » 27.09.2007 9:21

Thomic kirjoitti:
Jack_73 kirjoitti:Mutta selkeennäköisen ja helppokäyttöisen soittimen saat kun asennat tuohon koneeseen MMS:än.

Loistavan näköinen mediakäyttöliittymä tässä MMS:ssä, KIITOS :D Pakettin asennan varmasti, kun löytyy näköjään Gentoon distrostakin, jesh :)

Jeps, mulla itellä on myös MMS+VDR -yhdistelmä ja olen todella tyytyväinen! Ei ehkä nii karkki ku esim. myth, mutta toimiva sekä dvb-puoli parempi. Lisäksi MMS:ää pystyy munklaamaan käyttämään sitä soitinta jota haluaa :)
timbba
Säätäjä

ViestiKirjoittaja Thomic » 29.09.2007 13:34

timbba kirjoitti:Jeps, mulla itellä on myös MMS+VDR -yhdistelmä ja olen todella tyytyväinen! Ei ehkä nii karkki ku esim. myth, mutta toimiva sekä dvb-puoli parempi. Lisäksi MMS:ää pystyy munklaamaan käyttämään sitä soitinta jota haluaa :)

Musta MMS näyttää aika karkilta :) Toivottavasti käyttöliittymä on konfattavissa mieleseksensä...
Thomic
Thomic
Amatööri

Tulleet osat

ViestiKirjoittaja Thomic » 07.10.2007 19:34

Moi,

prossu, muisti, kovalevy, kaukkari ja kotelo saapui. Kaukosäädin toimii tv:n, viritinvahvistimen, dvd:n ja videoiden kanssa heittämällä. Tosin vielä saa vähän säätää, joitakin toimintoja joutuu hakemaan valikoista aika syvältä. Esim. tekstitv:n katsominen on kaukkarin valikossa, jossain välilehdellä neljä tai jotain sinne päin. Kaukkarin "ohjeimointiin" tarkoitetusta ohjelmasta löytyi valikosta suoraan Multimedia PC Antec, joten toivottavasti toimii myös koneen kanssa heittämällä.

Hauska yksityiskohta oli, että prosessorin boksissa oli tiedoitus kiinalaisille kuluttajille, että sisältää enemmän lyijyä kuin Kiinan RoHS-standardissa sallitaan, heh. Kuitenkin paketin kyljessä iloisesti oli RoHS-compliant logo. Eli tuote täyttää luultavasti EU:n RoHS:n mutta ei Kiinan. Tarkastin, että Eu ja Kiina sallii tuotteen eri osissa olevan 0.1% lyijyä, mutta EU:n standardissa on poikkeuksia, jotka sallivat tietyissä erikoistapauksissa enemmän. Esim. teräksessä sai muistaakseni olla 0.34% tai jotain sinne päin.
Thomic
Thomic
Amatööri

ViestiKirjoittaja Kurmu » 08.10.2007 21:31

Thomic kirjoitti:Loistavan näköinen mediakäyttöliittymä tässä MMS:ssä, KIITOS :D Pakettin asennan varmasti, kun löytyy näköjään Gentoon distrostakin, jesh :)

Toi Gentoon portagessa oleva versio on vanha, tammikuulta. Itse tein niin että asensin sen ja poistin. Sitten hain mms:än sivulta uusimman version ja asensin sen wikin ohjeiden mukaan. Näin sain helposti riippuvuudet asennettua.
Kurmu
Havittelija

ViestiKirjoittaja Thomic » 13.10.2007 17:20

Kurmu kirjoitti:Toi Gentoon portagessa oleva versio on vanha, tammikuulta. Itse tein niin että asensin sen ja poistin. Sitten hain mms:än sivulta uusimman version ja asensin sen wikin ohjeiden mukaan. Näin sain helposti riippuvuudet asennettua.

Kiitos, vinkistä. Noinhan se varmasti helpoiten onnistuu :) Varmasti hyötyä muiden ohjelmien kanssa, jos tulee vastaavia tarpeita saada uusin ohjelma versio.
Thomic
Thomic
Amatööri

ViestiKirjoittaja makehu » 14.10.2007 10:58

Kurmu kirjoitti:
Thomic kirjoitti:Loistavan näköinen mediakäyttöliittymä tässä MMS:ssä, KIITOS :D Pakettin asennan varmasti, kun löytyy näköjään Gentoon distrostakin, jesh :)

Toi Gentoon portagessa oleva versio on vanha, tammikuulta. Itse tein niin että asensin sen ja poistin. Sitten hain mms:än sivulta uusimman version ja asensin sen wikin ohjeiden mukaan. Näin sain helposti riippuvuudet asennettua.

Ebuildin ylläpitäjälle voi lähettää viestiä asiasta niin asia korjaanruu yleensä aika nopeasti.

Tässä tapauksessa taitaa olla niin että alkuperäinen ylläpitäjä "arj" on ollut kadoksissa jo pidemmän aikaa ja siksi versio on melko vanha, mutta muutkin developerit ovat näköjään päivitelleet tuota ebuildia joten viestiä vain niille :D
makehu
Säätäjä

ViestiKirjoittaja nevalain » 14.10.2007 13:44

Thomic kirjoitti:Kiitos vinkistä! :D Nyt en voi muuta kuin odottaa pakettia sormet syyhyten. :wink:

Jokos olet saanut purkin pelaamaan?

Kiinnostaisi tietää kuinka näytönohjain on pelannut ja oleetko kokeillut Full HD tavaraa (riittääkö tehot ja pelaako täydellä resolla)? (Tämä kysymys on kai lähinnä vuosikausien ATIn kanssa pelleilyn aiheuttamaa paranoiaa...)

Onko passiivi prosessorijäähy riittänyt?

Mikäli kaikki on pelannut, et varmaan pane pahaksesi jos käytän konfiguraatiotasi lähes suoraan oman HTPC:n kokoamiseen :wink:
Anssi Nevalainen
nevalain
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Thomic » 15.10.2007 21:03

makehu kirjoitti:
Ebuildin ylläpitäjälle voi lähettää viestiä asiasta niin asia korjaanruu yleensä aika nopeasti.

Selvä kiitti tiedosta :)
Thomic
Thomic
Amatööri

ViestiKirjoittaja Thomic » 15.10.2007 21:30

nevalain kirjoitti:Jokos olet saanut purkin pelaamaan?

Kiinnostaisi tietää kuinka näytönohjain on pelannut ja oleetko kokeillut Full HD tavaraa (riittääkö tehot ja pelaako täydellä resolla)?

Onko passiivi prosessorijäähy riittänyt?

Mikäli kaikki on pelannut, et varmaan pane pahaksesi jos käytän konfiguraatiotasi lähes suoraan oman HTPC:n kokoamiseen :wink:

Emolevyä ja jäähyä odottelen vielä :( Taitaa tulla etanan mukana :(

FULL HD resotuloksia et luultavasti minulta saa, koska en omista teräväpiirtoa vielä, sen takia tarvitsin S-videonkin. Testien mukaan FULL HD:n pitäisi toimia, tosin Nvidia ei muistaakseni lupaa HD-DVD/BlueRaylle 1080p:tä, onko se nyt sitten h.264 tai jotain. ATI muistaakseni tukee, jonkun bios-päivityksen julkistuksen jälkeen, joka nostaa näyttiksen kellotaajuutta. Joten kuvittelisin, että pienellä kellotaajuuden nostamisella pitäisi toimia. Kellotuksen toteutuksesta en tiedä, mutta Ikkunoissa on kait Ntune ladattavissa Nvidian sivuilta, jolla homma hoituu. En tosin yhtään ihmettelisi vaikka toimisi suoraan boksista. Eikö tähän hommaan vaikuta prossukin jollain tapaa... En todellakaan tiedä... En äkkiseltään löytänyt juuri tähän emoon tai edes piiriin koskien linkkiä, mutta tuossa on 690G:stä ja VIA Epia EX:sta juttu. Tämä sai minut viimein unohtamaan EPIA:n perään haaveilun, koska halusin pitää polun FULL HD aikaan harjattuna... Itse en uskaltanut ATIa ostaa vaikka mieli teki, lupailivat hyvää linux-tukea, mutta yritin pelata tällä kertaa varman päälle.

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/07/27/epia_ex_vs_amd_690g/1

Pakettin IP, hehehe, on vapaata riistaa. Kaikkihan on ihan standardia osaa, mutta kiitos huomiosta ;)

Kirjoittelen kun tiedän paketin toimivuudesta paremmin...

Lisätty myöhemmin:

Löysin sittenkin 7050 IGP:stä ja emosta paremman jutun...

http://www.bit-tech.net/hardware/2007/08/08/biostar_tf7050-m2/1
Thomic
Thomic
Amatööri

Seuraava

Paluu HTPC kokoonpanot