Mediamylly by G_F

Jäsenten HTPC laitteistoja

Mediamylly by G_F

ViestiKirjoittaja G_F » 23.02.2007 10:32

Mediamyllyn kokoonpano on tällä hetkellä seuraavanlainen. (muokattu 13.2.2011)

Kotelo
Fractal Design Define R2
Corsair CX400W poweri

Rauta
Emo: Gigabyte (malli tarkistettava)
Prosessori: Intel Core I3
Näyttis: I3:n sisäinen
Muisti: 4GB (pikkusen liikaa pelkälle VDR:lle)
Virittimet: FF Technotrend 2300 DVB-C
Budget Technotrend C1501
Käyttislevy: 160GB Maxtor (nurkasta löytynyt)
Tallennustila: 2 x 1.5TB WD
Muuta: DVD-lukija
Phoenix-kortinlukija
IR-vastaanotin
BT-dongle
PS3-kaukosäädin

Softa
Ubuntu 10.04
yaVDR
XBMC

Kytkennät ja muut
Äänet digitaalisena Yamahan vahvariin. Kuva VGA-piuhalla 32" Finluxin CRT:hen.

XBMC:n käyttö jouhevoitui valtavasti prossun vaihduttua I3:n. Lisäteho toi kaivattua potkua lisää.

Suunnitelmat
Päivityssuunnitelmat ovat tällä hetkellä seuraavat:
  • nVidian GT220 tai 240, toivon mukaan joku silent-malli TAI
  • erillinen pikku purkki frontendiksi
  • Pari WD:n levyjä lisää (RAID5)
  • Panasonicin plasma, mahdollisesti V(T)20-sarjasta joko P42 tai P46, riippuen miten budjetti antaa myöten
  • Kaapelivirittimet joko antenniksi tai satelliitiksi
Viimeksi muokannut G_F päivämäärä 13.02.2011 17:57, muokattu yhteensä 5 kertaa
G_F
Vanhempi asiantuntija

Mediamylly by G_F

ViestiKirjoittaja G_F » 26.02.2007 13:37

Päivityksiä tietoihin.

Rauta:
MSI KT3V
FX5200
AMD Athlon 2000XP
256 DDR333
80 Gigan Maxtor
LG:n vanha CD-RW
Technotrend 2300 DVB-C

Softa:
Debian Etch
2.6.18-K7
VDR 1.4.5
- epgsearch
- femon
- soppalusikka
- subtitles
- vdradmin

MMS 1.0.8.1

Tallennus tapahtuu paikalliselle Maxtorille. MMS:n avulla muu media toistetaan NFS-jakojen kautta. Hiukan on vielä virittelyä (mm. kaukosäädin) mutta homma toimii kohtuudella jo nyt.
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja G_F » 18.08.2007 11:56

Ja kone päivittyy!!

Tuli käytyä pikkasen pelailemassa, ja VDR-kone joutui luovuttamaan elimiä pelikoneeseen. Niinpä kaikki (softa) meni aikalailla uusiksi. Nykyinen kokoonpano on seuraava:

Päivityksiä tietoihin.

Rauta:
ABIT KW7
FX5200
AMD Athlon 2600XP
1GB DDR400
80 Gigan Maxtor
LG:n vanha CD-RW
Technotrend 2300 DVB-C

Softa:
Debian Etch
2.6.18-K7
VDR 1.4.7
- epgsearch
- femon
- soppalusikka
- subtitles
- vdradmin-am
- streamdev-server

Koteloksi vaihtui nätimpi (mutta silti ruma) rosteri/harmaa serverikotelo. Kotelo hiljensi huomattavasti mm. kiintolevyn vinguntaa. Silti haussa on kohtuuhintainen ja hyvä HTPC-koppa.

Ja lirc on vieläkin hakusella. Kunhan sen saan toimimaan, lähtee vdradmin-am pois.

Tällä hetkellä MMS ei ole käytössä, vaikkakin viimekerralta siitä jäi hyvä maku suuhun. Eli ainoastaan Digidigi toimii.

Tilauksessa on toinen kortti ja Phoenix-kortinlukija.

Ja se kotelo... Se on kumma, ettei löydy siistillä (yksinkertaisella) etulevyllä olevaa HTPC-koteloa mistään. Siinä ei tarvittisi olla, kuin virta ja reset sekä pari pientä lediä. Ehkä lcd-näyttö ir-simmulla, mutta se on jo hifistelyä. Ja värillä ei ole väliä, kunhan on musta. Kokonaan. Kokoluokka saisi olla sama, kuin tuolla minun Yamahalla. Eli iso saa olla, mutta ei kuutio. SilverStone (LC20-jotain) olisi kiva, mutta toimitus tänne P-Suomeen on aika heikkoa. Jos jollakulla on vinkkiä muista yksinkertaisista koteloista, niin pistää infoa/linkkiä tänne päin.

Täältä tähän.
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja Albie » 19.08.2007 12:20

Ainakin Dign HV-5 näyttäisi täyttävän vaatimuksesi:

Kuva

Itselläni ko. kilke on ja on itse asiassa paremman näköinen livenä, kuin tuossa kuvassa. Etulevyn tekstit ovat omassani aika paljon hillitymmät eivätkä paista silmään kuten tuossa.

Kotelosta löytyy myös H6 -variantti, missä on micro-ATX -emo ja normaali poweri, HV-5:ssa on toisin päin...
Albie
Säätäjä

ViestiKirjoittaja phelin » 19.08.2007 12:58

Melkein samasta muotista, mutta täysin ATX-yhteensopiva, on Accent HT-400. Minulla on tuommoinen, hopeanvärinen tosin, ja on se ihan kiva kotelo. Aika lailla saman kokoinen Pioneerin VSX-AX3 vahvistimen kanssa.

Kuva
phelin
Yli-ihminen

ViestiKirjoittaja G_F » 19.08.2007 16:04

Nuo molemmat näyttävät todella tyylikkäiltä. Aikalailla sitä, mitä olen hakenut.

Mistä päin ja mihin hintaan moisia saa?

Tuo Dign näyttää hieman siistimmältä etulevyn osalta.

Kiitos vinkeistä.
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja Albie » 21.08.2007 16:54

Tuossa molemmille Dignin malleille kotimaista ostopaikkaa:

http://www.koodinvuoksi.net/catalog/product_info.php?products_id=225

http://www.koodinvuoksi.net/catalog/product_info.php?products_id=945

Saksasta on välillä saanut aikakin halvalla, HV-5:sta alle 130 Euron. Viime aikoina en ole tarkistellut hintoja, mutta tuskin tuolla hintaa enää saa.

Räppäsin vielä vertailun vuoksi kuvatuksen omasta laitoksestani, pahoittelut "hivenen" tummanpuhuvasta äpöstyksestä:

Kuva
Albie
Säätäjä

ViestiKirjoittaja G_F » 06.05.2010 23:35

Päivitetääs specsit tänne, kun on pariin kertaan vaihtunut.

Rautapuoli on "vanhaa" kunnes saan aikaiseksi hankittua hijaisempaa.
Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Sempron 2500+
Nvidia GeForce FX5600
1GB DDR400
2*2GB CF-kortti + CF-IDE muuntimet (käyttis)
1.5TB WD (Muistaakseni - medialle)
2*FF Technotrend 2300 DVB-C
Phoenix-kortinlukija
IR-vastaanotin

Softa:
Ubuntu 10.04
VDR 1.7.14
-epgsearch
-femon
-live
-soppalusikka
-streamdev
-xineliboutput
XBMC

Äänet menee Yamahan vahvariin digitaalisena. Töllönä on tällä hetkellä Finluxin 32" CRT (flat) ja koneelta menee VGA-piuha töllöön. XBMC tuntuu aavistuksen raskaalta tälle kombolle, mutta mä vain olen tykästynyt noihin scrapereihin siellä. Koko ajan on toinen simmu auki kevyemmän scrapereita omaavan mediasoftan varalta. 10.04 toi aavistuksen ongelmia äänen suhteen mukaan mutta työkiireet ovat pitäneet minut erossa ratkaisuista. VDR pelaa ongelmitta mutta XBMC:ssä osa dvd:ltä itse ripatuista sarjoista tulee äänten kanssa vain läpiviennin kautta. Ongelma ei ole iso mutta äänenvoimakkuutta on hankala säätää vanhalla digiboksin kaketsulla. Se kun ei hanskaa vahvistinta. Ton mä vielä taklaan ja oon tyytyväinen taas ainaskin melkein kuukauden.

Levyjä olen hankkimassa lisää (3kpl) ja setupiksi tulee RAID5 noiden kanssa. Tarkoitus on heittää omalta koneelta kuva- ja äänikirjasto kokonaan mediamyllyyn. Toivottavasti toi RAID-ohjain kykenee tuon tekemään. Tai muuten tulee isompi rautahankinta.
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja G_F » 21.07.2010 12:48

Ja kokoonpano päivitetty ensimmäiseen postiin. Uutuuksina uusi koppa, kuollut poweri, vaihdettu yksi FF-kortti Budgettiin ja otettu PS3-kaukosäädin toimintaan.

Edit. Poweri vaihdettu Corsairiin.
G_F
Vanhempi asiantuntija

Re: Mediamylly by G_F

ViestiKirjoittaja G_F » 13.02.2011 17:59

Jälleen päivitetty kokoonpanoa.
  • Gigabyten emo
  • Intelin I3 prossu + IGP
  • Muistit
  • CF-kortit pois, SATA-kortti pois
  • 1,5T lisää datalevyä ja 160G käyttislevyä
  • Softaksi yaVDR
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja G_F » 19.12.2011 10:30

Päivitetään tätäkin jälleen kerran. Eli softan puolesta päädyin jo tovi sitten takaisin Debianiin. Muutoin mennään suurinpiirtein samalla kombolla vdr:n ja pluginien suhteen (e-tobin dev-repo).

Rautapuolen päivitykset ovat suurimmaksi osaksi kaapelikorttien vaihtuminen antennikorteiksi. Pikkasen on uudessa talossa vielä säätöä antennin suhteen mutta muuten ei mitään ongelmaa.
G_F
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja hetas » 19.12.2011 12:05

Oliko minkälaiset syyt taustalla vaihtaa Ubuntu ja YaVDR Debianiin?

Itsellä on kanssa käytössä Debian, e-tobin paketoinnit + omat säädöt ja itse käännetty XBMC lähinnä Debian testingin rolling release-politiikan takia, mutta Ubunta ja YaVDR paketoinnit aiheuttavat aina välillä kiusausta vaihtamiseen.
hetas
Yli-ihminen

ViestiKirjoittaja G_F » 19.12.2011 13:04

Debian vain on vakaampi. Mulla on myös muuta kamaa tuolla palvelimella ajossa. En välttämättä halua päivittää 100 pakettia "tietoturvapäivityksiä" viikoittain (katseet kääntyy Ubuntuun) ja metsästää sitten syytä, kun joku ei taas pelaa siten kun pelasi tovi sitten. Mä meen tällä hetkellä stablella vaikkakin testingillä aikanaan työpöytää ajelin monta vuotta (lähes) ongelmitta. Lisäksi aika vähän tulee loppupeleissä ajettua XBMC:tä. Joissakin asioissa aivan ylitsepääsemättömän hyvä (kuvat, musiikki, koneelle ripatut lastenohjelmat) mutta hakuajastimien ja iPhone+vahvistin-kombon ansiosta ei kyllä tartten lastenohjelmia tai musiikkia XBMC:n läpi katsella.

Itse en oo kaipaillut edes tuota Rolling release sykliä enää. Tietty määrä säätämistä on ok mutta kun muu elämä tahtoo olla välissä koko ajan niin on helpompaa kun edes joku asia on vakaa. Ainoa ongelma on vdr-sxfe:n välillinen jumiutuminen mutta nyt viimein sain siihenkin kaukosäätötapon, joten senkin luulisi olevan historiaa. Kun tuossa koneessa on vielä mukana taloautomaatio-ohjausta ym. niin ihan kivaa että säätö tapahtuu muissa laitteissa (Motorolan VIP1710 esimerkkinä).
G_F
Vanhempi asiantuntija

Paluu HTPC kokoonpanot