Emolevy sökönä

DVB kortit, emolevyt, adapterit, antennit, kotelot jne

Emolevy sökönä

ViestiKirjoittaja Rene » 31.01.2016 0:38

Mulla jämähti VDR pari päivää sitten, ja kun san purkin käyntiin oli cmos-asetukset oletuksilla kuolleen pariston takia. Vaihdoin pariston, ja säädin asetukset takaisin kohdalleen. Emo ei kuitenkaan saa mitään levyjä näkyviin millään asetuksilla (RAID, SATA ja AHCI). Emo kuitenkin buuttaa usb-tikulta SystemRescueCd:n, mutta mitään levyjä se ei löydä. Kytkin buutti-ssd:n usb-kelkkaan ja viritin sen virtualboksiin. Sitä kautta sain varmistettua että ssd-levy ei ollut hajonnut.

Mulla on ollut tämä kone yhtäjaksoisesti käynnissä 4 vuotta, ja olen ostanut sen käytetttynä. Eli veikkaan että kone oli ollut käynissä ehkä jokunen vuosi lisää.

Voiko olla että emon integroitu sata-ohjain on sökönä esim kuivuneen konkan takia? Jos on, niin tuntuu oudolta että emossa on vain tietty osa rikki, ja se toimii ilman tätä.. :?: :?
Rene
Yli-ihminen

Re: Emolevy sökönä

ViestiKirjoittaja nm » 02.02.2016 8:32

On täysin mahdollista, että SATA-ohjain on hajonnut. Ei välttämättä tarvitse johtua edes kondensaattoreista, vaan joku muu virransyötön ongelma tai jännitepiikki on voinut tuhota sen.
nm
Johtava konsultti

Re: Emolevy sökönä

ViestiKirjoittaja Rene » 02.02.2016 13:00

Eka kerta kun näin on käynyt mun kohdalla.. 90-luvulla tuli rääkättyä koneita siinä määrin että vaihdoin kovalevyt lennossa poistamalla ensiksi virtakaapelin ja sit ide-kaapelia..

nyt sit etsimään emolevyä mistä löytyisi 2 pci-paikka dvb-c korteille..
Rene
Yli-ihminen

Paluu Laitteistot