VDR:n siirto uuteen koneeseen (RATKAISTU)

VDR ja DVB aiheista keskustelua

VDR:n siirto uuteen koneeseen (RATKAISTU)

ViestiKirjoittaja tikola » 25.04.2016 9:14

Mitenkäs tämä nyt käykään. Uusi kone on ja toimii, mutta kuinka siirretään

- Automaattishaut - epgsearch.conf sisältää kaiken mitä olen naputellut vuosien saatossa ja löysinkin uudelta koneelta paikan, johon asennus oli vastaavan tyhjän tiedoston laittanut, mutta ainakaa vielä ei hakuja siellä uudella puolella näy

- Tallenteet - siirrtetään vanhan VDR:n tallennushakemisto uuden hakemistoon, mutta entäs sitten. Jotain oikeuksia pitänee määritellä enemmän ennen kuin se alkaa toimia. Missä parametritiedostossa muuten tallennushakemisto määritellään?

Uutena koneena Ubuntu 16.04 ja lähtöpäässä 14.04 - molemmissa Ubuntun binääreistä tuleva VDR, eli ihan museolaite ei ole lähtöpäässäkään. Tallennusformaatti on minusta sielläkin jo se uudempi

timo

ps. Seuraavana askeleena SC plugarin tai ehkä nyttemmin OSCam - DVBAPI yhdistelmän virittely, mutta siitä onkin kokemuksia selvästi jo toisaalla tällä foorumilla
Viimeksi muokannut tikola päivämäärä 27.04.2016 19:32, muokattu yhteensä 1 kerran
tikola
Säätäjä

Re: VDR:n siirto uuteen koneeseen

ViestiKirjoittaja nm » 27.04.2016 8:29

tikola kirjoitti: - Automaattishaut - epgsearch.conf sisältää kaiken mitä olen naputellut vuosien saatossa ja löysinkin uudelta koneelta paikan, johon asennus oli vastaavan tyhjän tiedoston laittanut, mutta ainakaa vielä ei hakuja siellä uudella puolella näy

Ovatko tiedoston oikeudet kunnossa ja käynnistitkö VDR:n uudelleen?

Koodi: Valitse kaikki
$ ls -l /var/lib/vdr/plugins/epgsearch/epgsearch.conf
-rw-r--r-- 1 vdr vdr 4951 tammi 13 11:01 /var/lib/vdr/plugins/epgsearch/epgsearch.conf

tikola kirjoitti:- Tallenteet - siirrtetään vanhan VDR:n tallennushakemisto uuden hakemistoon, mutta entäs sitten. Jotain oikeuksia pitänee määritellä enemmän ennen kuin se alkaa toimia.

vdr tiedostojen omistajaksi. Tallennelistan voi päivittää lennossa koskettamalla tallennushakemiston juuressa tiedostoa .update

Koodi: Valitse kaikki
sudo touch /var/lib/video/.update

tikola kirjoitti:Missä parametritiedostossa muuten tallennushakemisto määritellään?

/etc/vdr/conf.d/00-vdr.conf:

#
# This file contains the arguments for VDR if invoked without arguments on the
# command line.
#
# See `man vdr`.
#

[vdr]
--video=/var/lib/video
--config=/var/lib/vdr
--lib=/usr/lib/vdr/plugins
--record=/usr/lib/vdr/vdr-recordingaction
--epgfile=/var/cache/vdr/epg.data
--user=vdr
--grab=/tmp
--port=6419
--watchdog=60
--lirc
--vfat
#--shutdown=/usr/lib/vdr/vdr-shutdown.wrapper
#--userdump
nm
Johtava konsultti

Re: VDR:n siirto uuteen koneeseen (RATKAISTU)

ViestiKirjoittaja tikola » 27.04.2016 18:50

Kiitoksia - näinhän se toimi. Vikana oli, etten ollut löytänyt noita oikeita hakemistoja ja homma tyssäsi siihen. Siis minulla ei ollut epgsearch.conf oikeassa paikassa - eikä tuo videohakemiston määrityskään oikeassa tiedostossa. Nyt kun ne ovat kunnossa, niin haut ovat tallessa ja pikkuhiljaa kaikki vanhan koneen datatkin ovat siirtyneet uudelle serverille.

Mikä olisi muuten ollut paras dokkari kaivaa esiin tällaiset perustiedot - google ei ihan helpolla minulle sitä kertonut

timo
tikola
Säätäjä

ViestiKirjoittaja nm » 28.04.2016 1:10

tikola kirjoitti:Mikä olisi muuten ollut paras dokkari kaivaa esiin tällaiset perustiedot - google ei ihan helpolla minulle sitä kertonut

Deb-paketin sisältöä (tiedostolistaa) tutkimalla pääsee yleensä jyvälle tällaisista yksityiskohdista. Usein dokumentaatio on puutteellista paketointiin liittyvien ratkaisujen osalta. VDR:n dokumentaatio on kyllä varsin hyvä, mutta juuri tällaiset asiat voivat jäädä epäselviksi.
Itse käytän usein packages.ubuntu.com-sivustoa pakettien riippuvuuksien ja sisältöjen tarkistamiseen, jos neuvon foorumeilla, enkä viitsi ladata pakettia omalle koneelle. dpkg -L antaa myös listauksen, kun paketti on jo asennettu.

http://packages.ubuntu.com/xenial/vdr-plugin-epgsearch
http://packages.ubuntu.com/xenial/amd64 ... h/filelist

Videohakemiston asettaminen oli minullakin aluksi hukassa, kun muutos tuli paketteihin VDR 2.2:n myötä. Muistaakseni silloin selvitin init-skripteistä lähtien, miten ja millä parametreilla VDR käynnistyy.
nm
Johtava konsultti

ViestiKirjoittaja tikola » 28.04.2016 10:47

Täytyy myöntää, että tuota en osaa. Pitääpä alkaa perehtymään. Tähän asti on pärjätty googlailemalla ja foorumeita selailemalla ja sieltä komentoja poimien. Nyt kolmannen VDR koneen kohdalla homma alkaa olla jo aika hyvin näpeissä, mutta kyllä haasteisiin edelleen törmää.

Miten muuten yleensä - aktiivisuus näyttää täällä hieman hiipuneen ja moni on siirtynyt Enigma, Vu+, dreambox puolelle, mutta ainakin minun tapauksessa, jossa VDR pyörii serverikoneella kellarissa ja sitä sitten katsellaan milloin milläkin päätelaitteella tuntuu olevan tulevaisuudessakin toimivin ratkaisu. Digiboksin näköinen laite ei korvaa käytännöllisyydessä isoa tornikoteloa, jossa voi virittää kaikki palikat kuten haluaa. Vieläkö foorumilla on uskoa VDR:n tulevaisuuteen?

timo
tikola
Säätäjä

ViestiKirjoittaja kurg » 28.04.2016 11:49

tikola kirjoitti: Vieläkö foorumilla on uskoa VDR:n tulevaisuuteen?

Kyllä. Areena, Katsomo ja Ruutu ovat syöneet riippuvuutta jonkin verran, mutta niihin tulee turvauduttua lähinnä jos on unohtanut ajastaa jotakin. Elisa Viihde oli kanssa monta vuotta rinnalla varajärjestelmänä (mulla oli Linuxissa scripti joka haki VDR:n hakuajastimista hakusanat ja Viihde tallensi niiden perusteella ohjelmat), kun tuli tavallaan nettiliittymän kaupanpäällisenä, mutta lopulta hinta kävi liian suureksi muihin nettivaihtoehtoihin verrattuna. Perus PC-pöytäkoteloon rakennettu näytötön/näppäimistötön serveri huolehtii kahden DVB-C-digikortin avustuksella backendin yhden huoneen nurkassa lähellä huoneiston antennijakajaa, joten antennijohdon vedot on minimoitu. Just uusin virtalähteen kun vanhan virtalähteen puhaltimesta meni luultavasti laakeri tms. kun rupes pitämään kohtuutonta ääntä.

Frontendin valinta on nykyään helppoa, koska siinä hommassa Raspberry Pi 2 (tai 3) loistaa. Voi pitää 24/7 päällä eikä vie sähköä juuri nimeksi. Se purkaa hardiksella niin SD kuin HD-kanavatkin. TV:n HDMI-CEC:n kautta hoituu kaukosäätö (ei siis tarvita ylimääräistä kaukosäädintä), joten johtoviidakko on hallinnassa ja itse Raspihan ei vie tilaa juuri mitään eikä sisällä yhtään ääntäpitävää liikkuvaa osaa.

TV:n oman virittimen puolelle tulee käännettyä vain silloin, kun haluaa katsoa maksukortin vaativalta Eurosportilta snookeria, eli juurikin näin MM-kisojen aikana. Toisinsanoen maksukanavien osalta olen VDR:n kanssa luovuttanut, vaikka Phoenix-lukija-setuppi olikin muutamia vuosia käytössä. Eipä silti, nykyään mulla ei oo kuin ne "maksukanavat", jotka kuuluu kortin kuukausihintaan ja käytännössä sekin Eurosportin takia. Samassa TV:ssä on kiinni myös PS3 Netflixin (ja Areenan) käyttöä varten, joten tarjontaa on kyllä yllinkyllin ilman erikseen tilattavia maksukanaviakin.
kurg
Vanhempi asiantuntija

VDR tulevaisuus ja kilpailijat

ViestiKirjoittaja tikola » 28.04.2016 14:39

Areenan, Ruudun ja Katsomon vika, että ohjelmien katsomiselle on jokin aikaraja. Itselläkin odottelee levynkulmalla VDR:n nauhoittamana Wire koko sarja ja sitä seurataan sen verran kun ehtii silloin kun ehtii. Ehkä minulle olennaisin VDR ominaisuus on liven kautta rakennetut automaattiajastimet. Toisin sanoen illalla päivän päätteeksi voi helposti ja nopeasti katsoa mitä kaikkia hiihtoja tai pyöräkisoja sattuikaan k.o. päivän aikana tulemaan. Minulla on vielä satelliittipuolen maksukorttiviritys serverissä ja todennäköisesti se tulee säilymään siihen saakka, kun keksivät parittaa kortin johonkin rautaan.

Raspi on työlistalla tai sitten yritän ennen sitä Samsungin älytv:n VDR clientillä

Lähinnä minun kysymys koski sitä, että onko softapuolelle tullyt jotain mullistavaa, joka on ajamassa VDR:n ohi. Perus VDR - EPGSearchilla höystettynä on kyllä kieltämättä aika rautainen mediakeskus. Mutta onko noissa Vu+, Enigma, Dreambox osastolle tullut jotain mullistavaa. Nopeasti sanoisin googlen perustella, että Enigma on se lupaavin, koska muut ovat enemmän tai vähemmän digibokseja ja siten ainakin minun tarpeessa häviävät oikealle tietokoneelle. Olenko oikeilla jäljillä?

timo
tikola
Säätäjä

ViestiKirjoittaja kurg » 28.04.2016 16:14

Jos huomaan jonkun ohjelman, jota ei ole tullu ajastettua/tallennettua VDR:llä, lataan videon Areenasta/Katsomosta/Ruudusta monesti itselleni (ellen sitten heti katso). Tästä on ainakin neljä hyötyä: Voi käyttää haluamaansa soitto-ohjelmaa/laitetta, videon aikaraja ei haittaa, ei tarvitse odotella bufferointeja sun muuta verkkoriippuvaisuutta, ei tarvitse katsella/odotella hirveitä mainoksia.

Täältä myös suitsutukset Live:n kautta tehdyille automaattiajastimille. Ilman niitä olisi vaikea kuvitella eloa.
kurg
Vanhempi asiantuntija

ViestiKirjoittaja jarno » 30.04.2016 17:44

Täälläkin käytössä vdr ja hakuajastimet. Tuntuu vaan kehitys hidastuneen/pysähtyneen niin pluginien kuin itse vdr:nkin osalta. Purkki toimii tällä hetkellä ilman mitään ongelmia, joten ei ole tarvetta asentaa/säätää mitään, varsinkaan kun mitään uutta ei ole tarjolla.
jarno
Yli-ihminen

ViestiKirjoittaja tikola » 02.05.2016 10:25

jarno kirjoitti:Tuntuu vaan kehitys hidastuneen/pysähtyneen niin pluginien kuin itse vdr:nkin osalta.

Tämä on juuri se minun huoli, eli mikä alusta tällähetkellä kehittyy vai kehittyykö mikään? Ja onko VDR niin täydellinen, ettei se enää mitään uutta kaipaa. AInakin minulla toki ollaan lähellä tätä tilannetta, eli VDR hoitaa erinomaisesti kaiken minkä toivon, enkä mitään erityisiä puutteita siinä huomaa.

timo
tikola
Säätäjä

ViestiKirjoittaja rofafor » 02.05.2016 19:06

Ei se kehitys nyt niin kuollutta vielä ole:
- skindesigner tuottaa uutta koodia viikottain
- rpihddevice /amlhddevice tuottaa uutta koodia lähes viikottain
- ...
rofafor
Optikkoliikkeen kopiovastaava

ViestiKirjoittaja kurg » 02.05.2016 19:45

Just olin kans laittamassa rpihddevice:ä esimerkkinä hyvästä kehitysesimerkistä:
https://projects.vdr-developer.org/git/ ... device.git
Täytyykin heti testata minkälaista uutta lomituksenpoistoa olis tarjolla.
kurg
Vanhempi asiantuntija

Paluu VDR & DVB